söndag 5 augusti 2012

Sophies sommarlov

27-28 Juli  Malmköping

Vi åkte till Jörgen,Ulrika,Wille och Luddes land för att umgås med dem samt att besöka den berömda marknaden i Malmköping. Vi kom fram strax efter lunch och de hade ett jättefint hus mitt ute på landet. Vi fikade och sedan bar det av in till Malmköping vi åkte bil trots att det inte är så långt att promenera,Ulrika gjorde det hurtig som hon är. Väl framme vid marknaden så delade vi på oss Pelle,Sophie, Jörgen och Ludde gick för sig själva de ville nämligen inte se allt så noga vilket jag och Ulrika ville. Sophie och Ludde spelade minigolf borta på campingen och så köpte Sophie ett par rosa foppatofflor. Efter några timmar på marknaden var vi trötta och alla åkte bil hem nu. Hemma gjorde jag sallad till maten och Jörgen och Pelle grillade medan Ulrika stökade runt och dukade och förberedde inne, Ludde och Sophie spelade sedan kort och åt chips och satt och pratade Ludde tyckte det sög att hon fått moyamoya och inte kunde hoppa från vattentornet eller göra fysiska saker. Maten var otroligt god och vi hade det väldigt mysigt. Efter maten så fick Sophie köra åkgräsklipparen och hade inga problem med det det var väl så där roligt det gick inte så fort....De gick sedan in och spelade monopol i väntan på invigningen av OS. Herregud vad lång den var vi satt tappert uppe i 4,5 tim och såg men när elden brann så gick vi och la oss. Vi vaknade skaplig och käkade frukost och surra en stund och sedan tackade vi för oss och drog iväg hem för att packa om och hämta Emma för vidare färd till Järvsö.

28/7-1/8   Järvsö
Vi kom iväg skapligt hemifrån och drog till Järvsö vid tvåtiden. Köpte lunch på Mcdonalds och hämtade mediciner och sedan körde vi till Gävlebro för där blev vi sugna på något sött. Vi åkte sedan vidare och stannade i Bollnäs för att inhandla lite specialmat till mig och Sophie ville ha marshmallows för vi skulle grilla korv när vi kom fram. Vi var framme i Nor vid sjutiden och då regnade det ganska bra så vi packade snabbt ur bilen och sprang in i huset. Farmor och farfar tog emot och var glada att vi kommit. Vi åt mat och såg lite på os sedan var det dags för sängen.
Foto: auktion på Stenegården i Järvsö.På söndagen så skulle vi åka till Stenegården för att gå på auktion och det gjorde vi men det var ganska mycket folk och extremt höga priser inte som en vanlig bondauktion inte.
Vi gick bort och tittade i barnens hörna där gick Sophie och Emma en frågerunda och de skulle hitta olika växter vilket de gjorde sedan gick vi till lekstugorna/skaparstugorna och tittade in. Otroligt fint har de gjort för barn klart sevärt om ni har vägarna förbi. Efter Stenegården så åkte vi till Lill-Baba caffär och fikade mycket folk var det där med men vi hittade några platser så vi kunde sitta. Vi åkte sedan hemåt via en loppis och fyndade lite vilket var kul men nu började Sophie bli trött så vi åkte hemåt och vilade. Hon orkar inte så länge men det går mycket bättre än vad vi trodde kanske gör vi saker i ett lugnare tempo så hon faktiskt orkar med. På kvällen drog Sophie,Emma och farfar ut och fiskade och la nät, vi sa att är man med och lägger nät så måste man gå upp på morgonen och hjälpa till och ta upp fisken. Kvällen avslutades med lite OS och sedan Godnatt!

Klockan 7 så var det dax för Sophie,Emma och farfar att åka iväg och ta upp nätet och de gjorde de men någon god fisk fick de inte det blev ett par braxar och inget mer. Pelle jag och Siv var kvar hemma och åt frukost i lugn och ro och vi tittade lite vad vi kunde göra och vi visste ju att vi hade ett viktigt stopp att göra "Dollarstore" i Ljusdal en favoritaffär för Sophie och Emma.Fiskarna kom hem och de skulle ta hand om näten och när de som bäst höll på så började SOphie blöda näsblod och det rann duktigt och hon fick huvudvärk och "durrningar". Jag stoppade blodflödet och hon fick vila och se om det blev bättre vilket det blev efter ett tag ingen syrgas behövdes.(jag tror vi blir modigare och modigare nu) Vi åt lunch tillsammans och sedan drog vi mot Ljusdal via en loppis som inte var något att ha, men "Dollarstore" hade tydligen massor Sophie plockade en korg med massor med saker "Mamma det är till när jag ligger på sjukhuset" pennor,papper dagbok osv det tog aldrig slut kändes det som. Efter inhandlingen så åkte vi till en vacker tjärn som heter Gröntjärn men det var lite svårt att hitta och på vägen hittade vi en tjärn som vi trodde var den rätta. Men den var väldigt vacker den med. Vi gick ner till kanten och kände på vattnet det var riktigt varmt och inga badkläder hade vi med oss. Vi såg blåa trollsländor som var otroligt vackra och vi såg öring i det stilla vattnet. Vi fortsatte åka och oppsan sa vi kom rätt på Gröntjärn så vi klev ur och gick ner till tjärnen också himla vackert. Vi vilade en stund och sedan hem via Ljusdal för Pelle och mig vi skulle köpa födelsedagspresent till Siv. Väl hemma var det min tur att laga mat så tjejerna fick hjälpa mig att duka och hacka vi skulle äta tacos. Pelle och Sophie tog bilen ner till stationen för att hämta Sebastian. När de kom hem så åt vi och bara myste en stund innan det var dax att åka ut och lägga nät igen. Givetvis så avslutades kvällen med OS.



















På tisdagsmorgonen så drog alla utom Siv och jag iväg för att fiska och ta upp nätet. De var hemma vid 10.30 med en gädda på 1,3 kg som Sebastian hade fått. Vi skulle idag bli bjudna på lunch ute på Torön av Siv och Olle så vi fixade lite hemma och plötsligt igen börjar Sophie blöda ordentligt i näsan det bara rann och hur jag än försökte så fick jag inte stopp på flödet. Vi la henne ner och hon höll på och kräkas av allt blod som rann ner och det rann även ut en del. Efter 8-10 min så började jag bli lite orolig och då ringde jag koordinatorn på sjukhuset för att rådfråga. Öron/näsa/hals akuten direkt ja men vi är i Järvsö.....ok vårdcentral eller närmsta sjukhus. Men sedan sa hon att jag även kunde prova att doppa ett par tussar i matolja det brukar ha en bra effekt. Tack sa jag och doppade tussar och tryckte in och mycket riktigt det slutade blöda men Sophie var nu mycket trött och hade återigen ont i huvudet. Hon fick ligga med benen i högläge och oljiga tussar i näsan ett tag och svälja ner en alvedon. Hon blev piggare efter ett tag och vi gjorde oss klara för att åka och äta lunch. Vi åt en jättegod lunch och hade det riktigt mysigt.




















Efter lunchen ville jag åka till Järvsö kyrka och sedan till silversmedjan och tjejerna ville åka till garnaffären. Vi gjorde alla dessa grejer och även jag kom hem med garn från garnaffären till 2 halsdukar.
När vi kom hem så sjöng vi för Siv  1 dag för tidigt men vi ville ge presenten nu istället för tidigt i morgon bitti. Hon blev mycket nöjd av valet av presenter. Vi åt goda korvar från handelsboden och såg sedan på OS. Jag stickade min halsduk och tappade maskerna 2 gånger och fick börja om från början vilket roade några...
På onsdagsmorgonen gick vi upp tidigt för att åka hem och packa om igen. Jag hade även ett läkarbesök inbokat på eftermiddagen. Vi lämnade Sebastian,farmor och farfar vid 8 tiden och åkte hem och var hemma vid 11 tiden. Där packade vi upp och vi packade ner nya kläder till ett par dagar i Riga.


1-5 augusti Riga

Packar om för fullt och plockar undan lite för att sedan bli skjutsad till läkaren medan Pelle,Emma och Sophie åker och hämtar ut paket på ICA Stuvsta. Läkarbesöket tar drygt en halvtimme och jag blir så trött de hittar nya saker varje gång så nu tror jag att jag ska sluta gå till läkare(svagt hjärta,blodproppar, stödstrumpor,åderbråck) Japp ultraljud ska göras och blodprover ska lämnas men det blir ett senare bekymmer nu iväg till båten som ska ta oss till vackra Riga. Vi kommer till frihamnen vid 16 tiden och möter upp Johanna,Ulf och Vilgot och så hämtar jag biljetter och vi går ombord. Sophie är mycket lycklig och ser fram mot denna resa och tjejerna har lyckats hålla sams hela tiden så nu håller vi tummarna att de gör så även nu. På båten så lämnar vi in våra grejer i hytten och sedan upp på akterdäck för att se ut över skärgården när vi lämnar Sverige. Vi köper oss lite dryck och hoppsan det kom en regnskur så folk rusade in och vips hade vi platser att sitta på eftersom regnet försvann.Vi satt ute ett tag och njöt av solen som tittade fram.



Vi gick sedan ner till baren och satte oss utanför lekrummet. Vi sitter kvar en stund och vid halv nio ska vi äta buffé´. Vi får ett riktigt bra bord längst fram i fören och genast så sätter alla fart mot maten vi äter länge och mycket. Sophie frossar i räkor och musslor. Tar efterrätt och sedan är hon ganska nöjd. Vi går och lägger oss skapligt och läser en stund och sover som man gör på båtar tills vi blir väckta av morgonpigga Pelle som börjar duscha och leva runt (han har extremt ont i ryggen efter att ha grävt med för kort spade i Järvsö) Han går upp till frukostbuffén och vi tjejer börjar göra oss klara. VI är frammer i Riga vid 11.00 och det är kaos vid landstigning vilka köer och varmt det är...till slut kommer vi av och tar oss fram till nästa kaos shuffelbussen till hotellet. Vi står som packade sillar och det är jättevarmt och jag blir lite orolig för Sophie men hon verkar pigg. En snäll man reser på sig för att jag ska få sitta och jag tar Sophie i knät och vi pratar med frun till mannen och berättar vad som är sevärt i Riga. Framme vid hotellet så blir det nästa kaos alla står i kö när vi plötsligt får veta att incheckningen börjar tre...in med väskorna i bagagerummet och byebye Jurmalabad denna varma dag. Johann,Ulf och Vilgot drar till zoo men vi vill hålla oss lite nära hotellet så vi tar en promenad in till gamla stan och hittar en mycket trevlig restaurang att äta lunch på.
Vi strosar runt och tjejerna shoppar lite kläder och vi är tillbaka på hotellet till strax före 3 och då kommer även Johanna,Ulf och Vilgot tillbaka. Vi tar en siensta och bestämmer att vi ses vid 18.30 för att gå iväg och äta middag. Vi gör inte så mycket mer denna dag utan vi lägger oss sedan mätta och nöjda.














Vi äter frukost vid 8.30 och efter frukosten går vi till tågstationen för att ta en tur till Jurmala tyvärr är inte vädret det bästa men vi ger oss iväg iallafall. Vi åker tåg ca 20 min och sedan hoppar vi av. Går deras gågata fram för att sedan svänga ner på stranden. Stranden är otroligt fin men idag lyser solen med sin frånvaro men Sophie vill bada ändå och det vill även Vilgot. Vi går ner till stranden och Pelle,jag,Emma och Sophie går in på Havanna club och tar oss en kall dryck. Johanna,Ulf och Vilgot går ut i vattnet. Det ser inte så varmt ut men det struntar ju barn i. Sophie går iväg och byter om och går ut med Ulf,Vilgot. De badar en stund men sedan kommer även de in.


 Jag äter lunch (de andra har köpt lunch piroger och det kan ju inte jag äta) och sedan går vi ut och vandrar i Jurmala. Det finns så mycket fina hus samtidigt som en del hus är fallfärdiga. När vi står och väntar vid tågstationen så börjar det regna men vi fixar det en regncape till 6 personer och ett paraply till mig.När vi är tillbaka på hotellet byter vi om och sedan ska vi tjejer går ut och shoppa lite Killarna får gå själva och de får även gå förbi "Grodan" som är en mycket bra resturang och göra en reservation till kvällen. Vi ska ses på hotel Alberts skybar och ta en drink före maten. Jag tar tjejerna med mig till en  galleria och Johanna och jag har ju inte riktigt samma tempo och tålamod att vänta på tjejerna. Efter ett par affärer så säger Johanna att hon kan gå själv och vi bestämmer möte till 17.15. Tjejerna handlar en del och jag hittar också lite grann. Vi går till minnesmonumentet och väntar på Johanna. Sophie har nu ont i huvudet och vill ha en tablett. Det som är bra är att hon faktiskt förstått att det är ok att ta tabletter när hon har ont och det är inte i onödan heller. Vi kommer tio minuter för sent men det verkar inte som om det gått någon nöd på killarna.
Vi beställer i drinkar och njuter för fullt i solskenet på taket.

Drar sedan till "Grodan" och när vi kommer in så sitter Carl vid ett bord med sina kompisar vi visste att han var där och om vi skulle springa på honom så vore väl det där. Vi äter och njuter av att vi är i Riga och att det faktiskt känns som semester. När vi går hem så börjar det åska och blixtra ordentligt. Johanna och jag funderar på om vi skulle gå själva och ta en drink men Sophie framförallt blir väldigt sur och vill inte riktigt släppa oss så det slutar med att vi sätter oss på hotellet. Tjejerna går till sitt rum efter ett tag och då går Johanna och jag och köper godis för att sedan gå upp till våra rum och läsa man orkar inte lika mycket längre som när man var yngre. Lördagen så går vi till tjejernas favoritaffärer "Drogas" och "Tiger" de handlar en del saker och vi går sedan till hotellet för att packa ihop våra saker och checka ut. Vi lämnar hotellet och går in till gamla stan för att äta ordentligt. Hittar en bra italiensk restaurang som får Sophie att bli lite tårmild "Mamma jag saknar Italien och vi fick inte åka dit i sommar" Jag säger att detta är ju bara en sommar av massor med somrar vi har framför oss och nästa år kan vi ju åka". Efter lunchen så delar vi på oss jag,Johanna och Vilgot tar en promenad ner till båten för att checka in oss och de andra går och handlar mat och sedan till hotellet för att ta transfern ner till hamnen. På båten hem så leker Sophie med Vilgot i lekrummet och blir genast alla barns favorit där. Hon blir trött efter ett tag och vi får i henne lite dryck och sedan tar vi en tur i taxfreen och tycker inte att det finns något vi behöver. Johanna och Emma spelar på spelautomaten och det går riktigt bra för dem det gick inte lika bra för Sophie och mig men till slut så stod vi med vinst allihopa Johanna gick +90 kr och jag +60 vi hade satsat 20 kr var. Vi smet ner till godisshoppen för att köpa något gott till hytten. När vi kommer ner så har Pelle redan somnat vi fick inget gott men vi tar hem det istället. Frukostbuffe´och köer och sedan så var vi hemma vid 11 trötta men otroligt skönt att få komma hem och packa upp,tvätta sortera och Sophie ringde Tilda som kom över och nu har de dragit iväg och ska bada. Emma är med sin kompis Anmaria, Pelle har hållt på ute i trädgården. Jag ska nu göra matlista till nästa vecka, jag orkar inte resa mer och Sophie vill vara hemma. Jag ska kolla om och när det blir en operation jag börjar få lite ångest för jobbet som börjar om en vecka och jag har resor inplanerade och uppdrag att göra.

Men mest vill jag att operationen blir nu så att Sophie inte missar så mycket av skolan, det är bättre att missa skolan i början än att börja och sedan missa. De har inte så mycket de gör första veckan så nu håller vi tummarna att det blir en operation snart. Och sedan undrar jag när klumpen i magen ska försvinna rädslan att det ska hända något hemskt med henne, vågar vi släppa henne hur som helst nu? Vi måste ju leva normalt men hur lätt är det? Kommer det någonsin bli helt normalt?Kommer alltid rädslan att finnas att hon ev ska få en massiv hjärnblödning?  Kan det bli normalt?Ibland är livet väldigt orättvist jag tycker faktiskt det!

Inga kommentarer: