fredag 27 juli 2012

Sundsta friluftsområde

Måndagen väntade vi på syrgasen som skulle levereras hem till oss och gissa om vi blev snopna när Sophie kommer in i vårt sovrum (vi sov fortfarande) vid 8.30 och säger det står en AGA bil på uppfarten så Pelle fick gå upp och ta emot gasen. Vi åt frukost i lugn takt och packade det sista och så vid 11.30 så satte vi oss i bilen och styrde mot Norrtälje. Vi gjorde ett stopp vid Arninge Kvantum så jag kunde köpa med mig lite mat till mig och sedan gjorde vi ett stopp till på Roslagsstoppet för att äta lunch,bra med 2 stopp på en tur som tar ca 1 timme.
Väl framme hos Johanna,Ulf och Vilgot så togs vi emot med öppna famnar och vi installerade oss i deras sommarstuga. Vi satt och pratade ett tag och sedan tog vi en promenad ner till sjön det var ju inte det bästa vädret så på med gummistövlar och så gick vi den stora svängen för att se till båten och badstranden. Vid båtbryggan så plockade Sophie med näckrosor och ville göra ett näckrosarmband. Vi kollade lite påden lilla båten och så gick vi vidare till badplatsen.



Vi plockade både hallon,smultron, krusbär och vinbär längs vägen till badplatsen. När vi kom fram till badplatsen så sprang Sophie ut på bryggan för att se hur många grader det var i vattnet det var typ 18 vid ytan lite kallt va? Vi var kvar ett tag för att sedan ta den andra vägen som var längs asfalterade ytor tillbaka. Vi gick och pratade och undersökte platta ormar osv. När vi nästan var vid stugan så sa Sophie att hon började känna sig konstig och det sträckte i armen. När vi kom in i huset så blev det jobbigare och vi fick ta fram syrgasen för första gången. Vi fixade iordning 2 liter och så på med kranen och grimman sedan fick hon sitta i drygt 40 min och sedan ta det lugnt och hon sa att det kändes bättre. Vi åt en jättegod middag och satt och pratade och sedan vid 22.00 fick Sophie gå och lägga sig och vi andra spelade 2 omgångar av "På spåret" tjejerna mot killarna och vi vann en gång var. Sedan var det dax för sängen för på tisdagen skulle vi leka med Vilgot för Johanna och Ulf behövde åka in till stan för att utreda lite ärenden. På det stora hela en mysig dag!
Tisdagen vaknade jag vid 07.20 och hörde att Johanna och Ulf skulle åka så jag sa till Pelle för att han är lite piggare än vad jag är så tidigt för jag tänkte att Vilgot sover ju ännu men Johanna hade sagt till Emma så tjejerna var beredda att ta hand om honom när han vaknade, jag somnade om och vaknade vid 9.20 och då var alla uppe utom jag så jag gick upp och åt frukost och klädde på Vilgot och mig själv och sedan hängde vi på tomten . Barnen gjorde en grodfarm i Vilgots pool och Pelle meckade med sin cykel, jag läste. Vi njöt av den lilla värme som fanns och jag gjorde sedan lunch och vi fortsatte med lite lek och samling och meckande.
Johanna och Ulf kom tillbaka vid halv två och då hade de med sig en tv (deras hade gått sönder på söndagen) och Ulf hade köpt en ny cykel som Pelle slängde lystna blickar på. Vi gjorde oss sedan iordning för att gå en sväng ner till stranden vädret var ganska okej och Pelle hade fixat Johannas cykel så Sophie kunna rulla ner på den. Vi gick ner till stranden och de stora pojkarna tog sina mountain bikes och gav sig av på en tur. Nere på stranden så vagade alla utom jag byta om till badkläder och självklar Sophie drog direkt ner och doppade sig Emma var lite mer försiktig och Vilgot och johanna tog det lite lugnare. De badade och lekte ett tag och jag satt på bänken och läste vilket var jätteskönt och avkopplande. Efter ett tag så kom Pelle och ulf ner de hade cyklat runt och var ganska trötta men de hade ju inga badkläder så de rullade hem efter att de ätit lite frukt och druckit lite vätska.

Vi gick hem strax efter dem och det var min tur att laga mat så medan barnen såg på film så började jag laga "rigatoni" fast med kyckling. Maten var väldigt uppskattat och Vilgot sa mums flera gånger och då blir moster hans väldigt glad. Sophie överlevde hela dagen utan någon känning och det tyckte vi var skönt det är uppenbart att hon får känningar vid fysisk aktivitet och nu hade vi ju tagit det lugnt idag. Det blev en tidig sängång eftersom de stora pojkarnan skulle in till ByggMax tidigt på onsdagen för att köpa virke till en kisselett och vedskjul som ska slås upp nu i sommar.

Onsdagen bjöd på det finaste vädret hitills och vi gjorde oss iordning för att gå till stranden. Johanna hade gjort pastasallad och bakat bröd på morgonen när jag fortfarande sov jag. Killarna hade både åkt iväg och kommit tillbaka med virket och ulf åkte iväg tillbakak med släpet och fick samtidigt handla lite. Pelle och Ulff skulle börja bygga och vi andra drog till stranden med en massa packning. Sophie på cykel,Johanna drog en fullastad barnvagn och Emma hjälpte Vilgot med hans cykel och jag bara gick. Vi kom fram till badplatsen och upptäckte att det var punka på Sophie cykel men det hidrade inte oss från att ta ett bord och sedan packa upp våra saker. Det byttes om till badkläder och vi gick alla ner till vattnet men att försöka slå i mig att det var 19,5 grader i vattnet nä det gick inte det var kanske 16 grader tyckte jag kallt. Sophie och Vilgot bade mest och de lekte och gick omkring på bryggorna. Vi åt lunch och efter lunch stängde jag in mig i musikens värld ett tag och Johanna, Vilgot och Sophie satt ute på bryggan och lekte, Emma låg och läste och vi njöt nog allihopa. Efter ett tag var jag riktigt varm och jag gick ut och doppade mig fast det var kallt. Sedan lekte vi ett tag och Sophie ville hoppa från bryggan och jag tog några stilkort.


Efter andra serien av stilhop så kommer Sophie upp ur vattnet och blöder näsblod och då blir man ju lite skakig men man blir ändå ganska cool. Ja det var fram med papper och trycka på och sedan säger Sophie att hon får blod i munnen att det känns som det går rakt ner i svalget och det blöder inget ur näsan då blev man fundersam metallsmak i munne och  spottar blodså vad gör man jo vi var företagsamma och tog med oss ryggsäcken med syrgas så fram med den och se till att hon andas in den, ringer till Pelle på mobilen men han svara inte så efter 2 gånger så testar vi Ulfs telefon men inget svar där heller sedan ringer Pelle upp och jag säger att han får hämta oss nere vid stranden vilket han självklart gör så vi packar ihop och Sophie sitter på bänken och andas in syrgas och säger "det är inga som tittar den här gången" så kanske det kan få henne att tycka att det är ok att vi tar med ryggsäcken nu. Pelle hämtar Sophie och mig och all packning och Johanna och Emma går med Vilgot som cyklar. Hemm får Sophie sitta med syrgasen att tag till och jag packar upp, hänger badkläder och fixar med maten och frukten vi haft med oss. Kollade med Sophie som började känna sig bättre och vi tog bort syrgasen men hon fick inte göra något ansträngande. Killarna hade hunnit bygga ordentligt på nya kisselätten så de ville gärna fortsätta ett tag till. Emma skulle laga mat ikväll och det blev hamburgare med guacemoula och grönsaker. Vi åt och njöt av att vi kunde sitta ute ikväll det var fortfarande ganska varmt. Killarna drog iväg och fortsatte bygga och jag spelade spel med tjejerna mina.Johanna la Vilgot och sedan spelae vi en omgång "Bonk". Killarna kom in och duschade och sedan å tog vi fram "På spåret" igen för en avgörande match tjejerna mot killarna som vi tjejer förlorade. Sophie gick och la sig och var ändå ganska nöjd med dagen vi lär oss mer och mer vad som fungerar och vad som inte fungerar.

Torsdagen så var det först en tanke vi hade att vi skulle dra in till Norrtälje men det var mycket snack om byggandet. Så det slutade med att vi var alla hemma och Sophie, Emma målade plank som Johanna sågade till och Pelle och Ulf satte upp det gick väldigt bra för dessa små arbetsmyror. Själv så chillade Vilgot och jag vi spelade spel, läste böcker,tittade på film och lekte med bilar. När det var dax för lunch så grillade Johanna egengjorda korvar mycket smaskigt och vi drack läsk och mådde ganska bra. Solen började lysa och värma oss så vi tog en liten tur och plockade blåbär och smultron. Vi fikade och byggandet fortsatte för pojkarna men se på tusan om inte kisselätten stod färdig vid 18 tiden. Sophie har  under nästan hela eftermiddagen suttit och läst och slappat men hon får några konstiga ryckningar ibland som vi inte riktigt vet vad det är... men på det stora hela så är både hon och vi andra nöjda med de underbara dagar vi haft här  och det bästa är att nu följer Johanna,Ulf och Vilgot med oss till Riga nästa vecka alltid kul med sällskap.

Foto: målas det för fullt


Foto: idag var det molnigt så nu byggs det och....

Vi bugar och niger och tackar för några fantastiska dagar i Sundsta och vi fick ganska mycket semesterkänslor och det är just sådana här semesterbilder vi vill ha med oss in till sjukhuset så att Sophie får ha känslan av att faktiskt ha upplevt ett sommarlov också!
































Inga kommentarer: