lördag 21 juli 2012

Utflyktsdag

Jaha man vaknade av att Pelle skulle ut och gå och jag hade världens huvudvärk så jag vägrade gå upp tänkte om jag försöker somna om så försvinner den.Men icke sa nicke det var bara att kliva upp och Sophie kom glad i hågen och sa vi ska åka till Tom Tits idag det hat pappa och jag bestämt. Jaha när då då vid 11.30. Vi gjorde oss iordning ringde Emma för att stämma av med henne. Emma skulle ev hänga med Jenna om Jenna orkade men hade inget hört så då frågade Emma om hon fick följa med vilket hon självklart fick. Vi hämtade Emma i Flemingsberg eftersom hon var hos Sebastian och sedan rullade vi mot Södertälje och Tom Tits. Det var väldigt mycket bilar på parkeringarna och vi fick en plats högt upp så man tänkte att nu är det knöfullt med människor där. Men när vi kom in så var det faktiskt inte så farligt man märker inte av att det är mycket folk förutom till de häftigaste sakerna typ robotarmen och rotationen. Vi började ute och gick runt och pillade och testade saker. Ute är det väldigt mycket saker som har med vatten att göra så lite blöta blev tjtjerna ng samt att de skvätte på både mig och Pelle. Sophie hade en väldans massa energi och man höll ju ett vakande öga i början men släppte det alltefersom. Det enda som vi sa nej till var rotationen  eftersom den snurrar ganska fort och det verkar inte så bra och sedan robotarmen fast den hade hon fattat själv att den inte skulle kunna gå.


Vi förflyttade oss in och började göra olika saker där återigen Sophie full av energi springer runt och testar till och med jag ställde mig på en stång som snurrar runt och jag försökte få lite fart då flyger Sophie upp och snurrar igång den med en jäkla fart så jag håller på och tappar balansen och blir jätteyr mitt huvud är ju inte på topp det heller blev helt yrslig och kunde inte gå så det var att sätta sig still en stund. Vi fortsatte sedan vår vandring uppåt i huset och när vi var klara med våning 2 så var tjtjerna hungriga. Vi gick och köpte mat och dryck och vilade en stund ínnan vi gick upp till plan 3 det är där det är olika bilder man ska se på en stund och sedan titta bort och så ser man något annat. Synvillor och så vilket var väldigt roligt.
Vi gick sedan vidare upp till plan 4 som handlar om kroppen och den omtalade utställningen "Body Words". Vi började med att gå in på utställningen som i sig själv är ganska makaber döda människor och man vet inte vad som är riktigt och vad som är plast. När vi kom till hjärnan och nervtrådar så säger Sophie "så där ser inte min  hjärna ut" Vad menar du? frågar vi " ja bilderna vi såg hos läkaren visar ju att jag inte har nervtrådar på vissa ställen" Ja det stämmer och vi pratade en stund om det folk runt omkring tittade på oss och vi såg npg att de var nyfikna på vad vi pratade om men det struntade vi i. Vi gick vidare och såg och läste man fick lära sig lite men det var så varmt och kvavt därinne och det var en massa små barn som skrek och så jag hade läst att man måste vara över 12 år för att gå in men det stämde tydligen inte eller så fick barnen gå in När vi kom till en gravid kvinna med en bebis i magen så frågade Emma om den var äkta och jag vet inte men det stod att allt var äkta så.... vi såg klart allt och tjejerna gjorde frågorna som fanns med utställningen och sedan när vi nästan var ute så upptäcker Sophie att hon blöder på smalbenet och det rinner lite blod. Vi tar oss ut och får Sophie att sätta sig och jag går och hämtar papper och vi tvättar rent och trycker men det slutar inte blöda så vi ber om plåster och trycker lite till och nu avtar det. Nackdelen med att äta trombyl.

Vi gör klart de vi vill uppe på människans plan och sedan så känner vi oss färdiga. Sophie vill åka flygande matta så hon får hämta en matta och gå upp  igen och flyga ner till oos som väntar. Sophie kommer och säger att det skakade i huvudet när hon åkte så hon höll i huvuvdet... ja efter 3,45 minuter så var vi nöjda vi satte oss i bilen och styrde hemåt. Stannade till vid Kvantum för lite inhandling och där tar det alltid tid att handla man träffar alltid någon man känner. Sophie börjar känna sig lite snurrig så det var nog dax att ta sig hem och vila. Hemma så hällde vi ut de frysta räkorna på tidningspapper, tjejerna skulla ha räkmacka som fredagsmys. Pelle och jag åt lite middag och sedan så åkte vi in till Mosebacke för att ta en öl med kompisar och tjejerna var hemma och såg en film.  Ja som ni ser en ganska vanlig sommar dag och framför allt en nöjd Sophie.

Inga kommentarer: