torsdag 19 juli 2012

Hämta saker på sjukhuset och slappar

Imorse fick vi gå upp tidigt....halv åtta hallå jag har faktiskt semester, men Pelle och Sophie hade bestämt att vi skulle åka till sjukhuset vid 9 så det är bara att pallra sig upp. När vi kom till Karolinska visste vi inte riktigt var vi skulle och i receptionen var de inte så bra på att hjälpa till. Jag hade fått ett namn och CIVA men tyckte det verkade märkligt varför vi skulle till intensiven,,,,
Till slut fick vi hjälp av en syster som sa att det är syrgasenheten på thoraxkliniken ni ska ja men så bra varför kunde ingen sagt syrgasenheten då hade jag ju fattat tidigare... vi fick ta bilen och köra bort till thoraxkliniken vilket stort sjukhus Karolinska är det är så många hus och gångaar och snurr så jag är imponerad av att de hittar där vi går ju vilse.
Vi åkte upp till syrgasenheten och fick vänta ett tag på syster Margit. Vi fick sedan gå in i ett rum där hon visade tuberna 1,5 liter och 2 liter hon visste inte vad läkaren hade beställt men hoppades att det var den lilla tuben, men jag visste allt han har beställt 2 av varje så vi kommer få 4 tuber hem i ett ställ på måndag. Hon visade hur man gjorde vred ett varv på ena knappen och en knapp som man ställer in vilken mängd syre som ska ut 2 liter är det vet jag. Hon visade även en ny fin ryggsäck till den lilla tuben eftersom Sophie kommer att få ta den med sig till skolan, ooppps det visste inte Sophie och blev jätteledsen och ville absolut inte ha den till skolan, vi får lösa det senare sa vi. Jag tror hon hinner hem om hon känner av något alternativt så får vi ställa en hos skolsköterskan. Syster Margit skrev ut ryggsäckar ,grimmor och slang som vi sedan kunde åka direkt till AGA i Huvudsta och hämta en avlång ryggsäck och en lite tuff ryggsäck ett par grimmor men den som Sophie ska ha var slut så de skickar hem den till oss.
När vi var klara där så åkte vi till Dechlathon i Bromma och handlade cykelskor till Pelle och bra promenadskor till Sophie jag hittade ett par skor men jag tänkte att jag har nog skor hemma även om de var på rea och var supersköna.
När vi kom hem frågade vi Sophie om hon inte skulle ringa en kompis men hon har ingen lust. Jag satte mig på altanen en stund och solade men det var hör och häpna alldeles för varmt jag som har klagat så att jag fryser men i lä och nersänkt som vi har blir det väldigt hett. Pelle fixade med släpet och Sophie spelade sims och såg på tv. Jag hängde tvätt och sedan började jag kolla semestern ja vad kan vi göra att åka utomlands med en syrgastub har vissa restriktioner så nu gällde det att komma på något som glädjer oss alla att göra.
här är vad vi planerar att göra (vi vet att det kan ställas in också):
  • Gröna Lund
  • Åka till Johanna,Ulf och Vilgot ett par dagar bada, sola, fiska, vara i Norrtälje
  • Ev åka till Malmköping och gå på marknad/alternativt åka till Kicki och Jarmo i Köping (fast det vet inte de)
  • Järvsö till Farmor och farfar: Fiska,bada, sola hänga på svebovallen osv
  • 5 dagar i Riga ( har kollat med Tallink om ombordtagning av syrgas, läkarintyg att hon måste ha syrgasen med sig, samt meddelat sjukhuset att vi kommer att åka dit)
  • Kolmården
  • Ev tillbaka till Gotland (om inte det blir sjukhuset den veckan)
Ja det är vad får semester kommer att bestå av tror vi och det verkar som en bra sommar utan Italien tycker vi.

Jag lagade sedan mat och vi satt ute på nya terassen och åt. Pelle och Sophie drog iväg och köpte godis och sedan ska vi se på en film en rolig en så vi får skratta tror jag.

Här är vi Imperia i Italien och nästa sommar så surfar nog Sophie iväg

Inga kommentarer: