torsdag 27 september 2012

satsar på hemgång och läskiga bilder

Natten är ju stökig som den är när man ligger på sjukhus.
De tar tester,ger medicin och kommer in var 3 timme.

När vi väl vaknade imorse så var det en ledsen tjej i sängen bredvid. Hon får attackhuvudvärker och det tar lite tid innan hon får medicin och att den hjälper. Hon fick tillslut tabletter och under tiden baddade jag hennes ansikte med kall handduk. Hon kom till ro och somnade så jag passade på att duscha och äta frukost.

När hon sedan vaknade upp så kom sköterskan in och satte en infart samtidigt som hon ändå skulle ta prover, det blir lite som en säkerhet om Sophie får så ont igen då kan man sätta in medicin intravinöst. Hon fick även klycks så hon kunde gå på toaletten för det måste hon göra om vi ska få åka hem. Hon måste även börja gå upp och gå lite oftare. Tyvärr äter hon dåligt och dricker lite så jag erbjuder nästan vad som helst.

Idag tog de även bort kompresserna över operationsärren och det var lite läskigt att se. På vänster sida har hon 11 "klammer" och såret är ca 5 cm långt och på höger sida har hon 16 "klammer" och ett sår på ca 10 cm. Imorgonbitti ska hon få duscha och vi ska försöka trassla ut hennes hår vilket kommer att bli en ordentligt prövning så håröm som hon är. Men hon tycker det ska blir skönt att duscha och vi får väl använda en liter balsam om det behövs.


Höger sida

Vänster sida


Vi satsar nu på att få åka hem på "permis" över helgen men jag har sagt att jag tycker vi ska vara hemma om det är så att vi kan få bukt med smärtan förden är jag mest rädd för. Resten klarar vi vi flyttar ner en säng i vardagsrummet så Sophie kan sova nere där vi är mest sedan kan någon av oss sova på soffan.

Jag har tvingat upp henne att gå en gång i timmen en liten sväng och jag är inte så populär just nu....

Johanna kom förbi med godsaker,en svart mössa och pärlor. Hon stannade en liten stund och for sen iväg och hämtade Vilgot.

Jag träffade kuratorn som ska hjälpa mig med att få läkarintyg, kontakta försäkringskassan eftersom jag glömt detta med ett läkarutlåtande(har i och för sig nämnt det och det skulle fixas) och jag har inte påmint om det heller. Hon kommer att hjälpa mig med att få rätt läkarintyg så att allt stämmer med vad jag varit hemma + att se till att läkarna gör en lite längre bedömning av läkarintyget än en vecka. Helt otroligt att det finns sån hjälp!

Sophie har ätit en halv macka och en donut idag och druckit väldigt lite. Hon måste börja få i sig lite mer vätska och mat om vi ska få åka hem så jag frågade vad hon helst ville ha till middag och det var ingenting,jag föreslog hamburgare ,pizza, och palmyrakebab och yes det ville hon ha så Pelle köpte med sig 1 kyckling och vanlig kebab till oss 3 som vi satt ute i dagrummet och åt. Sophie satt uppe en halvtimme vilket är mycket så det bådar bra. Hon verkar piggare och gladare så det går åt rätt håll!

Så håll i tummar och tår på att vi får åka hem imorgon!




Inga kommentarer: