söndag 16 september 2012

Mycket stor glädje och ångest

Fredag: När jag väckte Sophie så hade hon återigen sovit halvbra, bättre än nätterna innan för hon fick sova bredvid sin storasyster Emma. Hon var så trött att jag lät henne sova vidare och jag bestämde mig för att ringa till sjukhuset för att se till att hon får några lugnade/ångestdämpande tabletter. Jag tycker så synd om henne för att hon bearbetar sin rädsla för sig själv på nätterna. Hon måste få sova nu. Jag ringde sjukhuset och bad att de skulle skriva ut tabletter till Sophie och det skulle de ordna. Sophie har ångest när hon blir själv och hon har just nu ett stort behov av närhet.

Vi gjorde oss iordning oss för att åka in till stan och träffa Malin från "Min stora dag". Hon är den som kommer att hjälpa Sophie att få sin stora dag. Vi gav oss av i regnrusket och Sophie var inte så pigg och alert. Vi åkte till "Gildas Café" vid Nytorget och var där strax före 13.00. Malin var en riktigt pigg och glad tjej som fick Sophie att le. Sophie fick svara på lite frågor vad det är hon drömmer om och Sophies dröm är ju att få bli skådespelerska så hon vill leva lite lyxliv i sol och värme och sedan bli fotograferad på stranden i en fin vit klänning.

Malin berättade vad Min stora dag är och att hennes jobb är att hjälpa Sophie få denna stora dag.
Sophie fick en bok där hon kan skriva om sina drömmar och att boken är med henne på hela denna fantastiska res som hon har fått. Vi pratade drygt en timme och vi smet in på en liten delikatessaffär och köpte lite fredagsmysmiddag hem.
När vi var klara ville Sophie åka hem för hon var trött så vi gjorde det. Hemma låg Emma på soffan precis som vi lämnat henne. Sophie och Emma kröp ner under mysfilten och så såg vi på tv hela kvällen. Jag stickade 2,5 sjalar. Sophie sov i sin egna säng men jag ställde upp dörren så hon skulle känna sig lite lugnare.

Lördag: Vi vaknade vid 10 allihop tror jag. Tjejerna åt frukost framför tvn och jag plockade undan en del och sedan frågade jag Sophie om det var ok att jag gick ut i skogen och det var det. Emma ville följa med men inte Sophie hon tycker det är urtråkigt. Emma och jag gick ut i lite över 1 timme och fick ihop lite i korgen. När vi kom hem hade vi fästingar som kröp på oss så vi tog en lång dusch och blev av med den kliande känslan. Jag städade och bäddade rent.
Sebastian kom och hämtade Sophie vid strax efter 3. Pelle är ju ute och seglar hela helgen så vi behövde hjälp med skjuts. Sophie hade jättekul på teatern och de fick välja vilka roller de önskar ha i årets uppsättning som heter "A la katt". Sophie valde "Rebecca" en kaxig honkatt som tror att hon får bestämma när bossen är borta eller någon av finkatterna. Sedan fick de göra en övning "drottningen av Saba" den går till så att man inte får skratta.
Sebastian hämtade upp Sophie vid halv sex och så fick de stanna vid kebahouse och hämta pizzor till tjejerna och en kebabtallrik till mig. Vi åt samtidigt som Emma och jag surfade på ebay. Sophie gjorde lite på sin drömtavla. Emmas pojkvän Sebastian kom och satt med när vi surfade och efter ett tag så gick de upp för att se en film och Sophie och jag såg på "Fridslyst" och sedan när jag skulle se Pluras kök då gick Sophie också. En väldigt lugn kväll och jag rörde inte stickningen idag.




Söndag: Vi vaknade sent Sophie sov dåligt inatt igen så vi sa att nu går vi till apoteket och hämtar ut tabletterna. Olle och Lasse kom förbi för de var ute med hunden. Olle skulle åka och köpa glass i stan och sa att han skulle kolla om de hade "limone" glass till Sophie. Han och Lena kom tillbaka efter någon timme med mango glass (de hade inte citron) till Sophie och Lena frågade om vi inte skulle ta en promenad till Kungens kurva. det passade ju utmärkt eftersom vi skulle till apoteket. Olle tog Sophie i bilen och Lena och jag gick och pratade om ditt och datt. Ví var på apoteket och u fanns medicinen och vi köpte även plåster och fluortabletter eftersom medicinen ger muntorrhet så nu är det viktigt med tandborstning och fluor. Vi gick sena in och handlade bakgrejer för Sophie ville baka. Psykologen hade sagt att det kan vara en avkopplning för Sophie mitt i allt elände. Olle och Lena skjutsade hem oss. Huset var tomt när vi kom hem Emma hade åkt till sin Sebastian eftersom hon ska jobba på dagis ute i Tullinge imorgon och Pelle hade ännu inte kommit hem. Sophie har precis bakat och håller som bäst på att dekorera dem. Ikväll är vi bortbjudna på middag till Pelles föräldrar det gillas väldigt mycket. Sedan ska Sophie få testa dessa lugnade tabletter till natten så får vi se om hon sover bättre.
Imorgonbitti ska jag vara på Södersjukhuset för en test, det är ju så att man glömmer bort sig själv i allt men denna undersökning har jag väntat på i ett halvår så det var tur att jag hittade remissen när jag städade. jag håller även på och klurar på min läxa från psykologen min egen tid. Jag funderar på att se till att få egen tid och börja fotografera åka in till stan och andra spännande ställen. Lena frågade om vi inte skulle ta en resa till Helsingfors, Marre vill att vi skulle boka en SPA dag, jag tar gärna emot fler förslag.




Rensningen av svampen överlåter jag till Pelle tror jag...


Inga kommentarer: