måndag 3 september 2012

Dag 26 och 27

Ja så ska jag skriva om en söndag som det inte hände någonting. Farmor skjutsade hem Sophie vid 11 tiden och sedan tror inte jag att hon gjorde någonting. Hon ville inte följa med och handla utan stannade hemma och vilade. Det är säkert bra att vila eftersom det blir jobbigt när skolan börjar imorgon igen med en väldigt lång dag. Vi gjorde faktiskt ingeting heller direkt lite vardagssysslor,veckans mat och så en matlista för att handla. Gick på apoteket för att hämta ut mer medicin åt både Sophie och mig. Sedan inhandling och sedan hem och laga klart maten. Hade ju varit lite smart och satt den spanska köttgrytan på kokning redan tidigt så att köttet skulle bli riktigt mört. Vi hade sedan filmkväll och Sophie gick och la sig vid niotiden. Hon var riktigt trött och hängig men det blir man också av att inte göra något. Pelle och jag diskuterade hur vi skulle göra med att skicka bilderna på Sophies moyamoya till Moyamoya centret i Boston dit vi trodde att läkaren här hade skickat. Vi enades om att vi vill att de gör det för vi tror inte det kommer att ta så lång tid att få svar av honom som det har gjort från dr Scott. Jag sover så fruktansvärt illa och sover kanske bara max 1,5 tim sammanhängande sömn och sedan så blir det en konstig sömn där jag vaknar ,snurrar och drömmer så konstiga drömmar, jag bara längtar till att jag får sova normalt igen. Har alldeles för mycket att tänka på. Funderar på om jag ska jobba,vara sjukskriven, jobba lite och vara hemma när Sophie kommer från skolan. Väntar och ser vad försäkringskassan säger om vårdnadsbidrag.

Måndagmorgon så väckte jag Sophie innan jag och Pelle jag åkte till jobbet. Vi åkte hemifrån vid 7.30 så det gäller att få igång vår lilla tröttmössa. Jag tycker det känns så konstigt att vara ute i morgonruschen och jag förstår inte varför folk måste trängas, putta och vara irriterade för, märker att det är en förändring hos mig själv känner inte mig så bekväm med att vara ute bland en massa människor.

Jag jobbade fram till strax efter 16.00 och skyndade mig hem för att Sophie var själv hemma efter en lång skoldag 9.05-15.45. Jag ringde henne och hon sa hon var helt slut och ville bara vila så jag sa till henne drick vatten och vila tills vi kommer  hem. Pelle hämtade mig i Fruängen och så hastade vi hem och det var dags att laga mat. Sebastian hade ringt tidigare och frågat om han fick komma och äta och det är väl alldeles självklart att han får komma när han vill.

Sophie låg på soffan och vilade och när vi kom hem så började hon göra läxor, hon hade fått typ alla läxor idag och ligger lite efter de andra och hon blir så stressad om hon inte ligger lika som de andra. Hon började med mitt (och resten av familjens) favoritämne matematik och det var inte lite hon hade så jag sa att du behöver inte göra alla läxor idag. Hon envisas med att vilja göra mer men jag fick henne att byta ämne och fortsätta med matten imorgon.



Under middagen som Sophie faktiskt sa var god (hon trodde nog inte det) torsk i vitvinsås+blomkålsmos+sallad med kiwi,paprika,sockerärtor och gurka så berättade jag att BUP teamet på Karolinska sjukhuset ringt och att vi bokat en tid på fredag kl.11.00 där jag ,Pelle och Sophie ska träffa 2 psykologer. Hon var inte så glad på sin mamma och sa "jag har faktiskt spanskaprov" vi får lösa det sa jag eller när har du provet, det visade sig att det är mellan 8.00-9.00 så hon hinner gå till skolan och göra det. Fast jag vet inte vem som ska hjälpa henne med spanskan inget språk vi direkt behärskar men Pelle förhör henne så gott han kan.

I skolan så har Sophie haft matte (fick sin bok som hade ett hål rakt igenom boken den sjunger nog på sin sista refräng men Sophie bara skrattade) SO där de gick igenom olika kartor, SV där läraren läste ett kapitel från "Huset vid vägens slut" och så diskuterade man det sedan fortsatte hon att skriva sitt brev om sig själv,NO där studerade Sophie rödlök i mikroskåp och sedan fick de kolla till sina kikärtsplantor och i musiken sjöng och spelade de "Only you" på keyboard.

Ja det var vår dag, jag har jobbat ett tag och de andra sitter och slöar och vilar nu och jag ska fortsätta jobba ett tag till.


Boktips Sophie tycker den är bra!

Huset vid vägens slut

av Nordin, Magnus
 Svenska
Sätt ditt betyg:
starstarstarstarstar
 
När skräckhistorien blir verklighet... 
 Som vanligt har de ägnat en hel del nätter åt att smygröka och lyssna på Pierres rysarhistorier i Örnnästet, deras hemliga ställe, och sen legat mer eller mindre sömnlösa. En av hans historier handlar om huset vid vägens slut. Huset har stått öde så länge någon kan minnas. Ryktena om vad som egentligen hände där är många och rätt ruggiga. Ändå är det dit killarna sticker när sommarsolen gassar och de är lite lagom uttråkade. Men det som börjar som några grabbars upptåg tar snart en mardrömslik vändning. Plötsligt verkar sommarlovets oskuldsfulla solglitter långt borta... De har svurit att aldrig berätta om vad som hände i huset, men hur långt sträcker sig vänskapen?

   Det här är spännande läsning för 10-13-åringar.




 




Inga kommentarer: