lördag 1 september 2012

24 dagen

ja en morgon där Sophie gick upp och tog en skjuts med Pelle till skolan. Hon ska testa hur det är att gå och hur mycket hon orkar, jag har standby hemma. Sophie går i skolan till tio över ett så det är ingen lång dag men kan dock var jobbigt ändå. Jag plockar undan ,ringer några samtal och börjar fylla i papper om vårdnadsbidrag. Sjukhuset kommer att skicka in sina papper och jag våra sedan gör försäkringskassan en bedömning om hur mycket vi ska få i bidrag.
Det bästa samtalet var till min storasyster Kicki som blev påkörd i förrgår hon lät givetvis trött och hade ont men hon var där livs levande. Vilken änglavakt hon hade, hon har en liten uppförsbacke tillbaka men lever: Så skönt!
 
I skolan fick Sophie göra en svenska uppgift klassen gjort i onsdag och torsdag:Sophie gjorde klar den och kunde även börja på samma uppgift som resten av klassen gör. På No skulle de plantera kikärter på olika sätt, några skulle ha vatten, några inget vatten ,Sophie lilla grupp skulle ha kyla så krukan ska stå i kylskåpet, den märkligaste gruppen skulle vattna med redbull. På spanska gick de igenom 25 ord de ska ha läxa till fredag och hallå här kan vi behöva hjälp ingen av oss här hemma har läst spanska (jag pratar någon blandning italienska/franska uttal helt fel) Engelskan fick de göra dialoger och på SO gjorde den en namnlek de fick säga sitt namn+ alla de som varit innan och en stad/land.
Sophie fick skjuts hem av Erik (Tildas pappa) vilket var väldigt snällt med tanke på vädret.
Pelle skulle ut och segla med kastrullorden och kom hemförbi  så Sophie och jag hakade på och blev avsläppta i Liljeholmen. Jag skulle färga mitt hår och försöka pigga upp mig lite. Sophie ville ha fortsättningsböckerna på "Hungergames"alltid bra att ha lektyr tycker jag.
Emma hade barnvaktsjobb idag så vi sa att vi äter hemma vis 19 tiden. Sophie och jag försökte  hitta något gott kött men gav upp och så köpte jag en bit oxfilé som var på extrapris så det blev lite lyxigare än vad jag tänkt mig men någon gång kan man ju lyxa till det.

På bussen hem så ringer min telefon och det är läkaren från Karolinska sjukhuset han säger först att han ber om ursäkt för att det dragit ut på tiden  och att han förstår vår oro med att det blivit tätare mellan attackerna. Sedan säger han att han inte skickat bilderna till Moya moya centret utan till en dr Scott i Boston , han visste inte ens att det fanns ett moyamoya center. Han trodde att jag visste vem hans läkare var när vi pratade på konferensen och jag menade då Dr Steinberg en liten förvirring uppstod. Jag sa att jag ber om ursäkt isåfall för jag trodde det var dit de skickat bilderna men att jag tycker att det är väldigt bra att man ber om ett andra utlåtande, han säger att vi kan väl tänka på om vi vill att de även ska skicka bilderna till dr Steinberg. Han sa även att dr Scott är tillbaka på tisdag och att de kommer att pratas vid och sedan låta oss veta vad de tycker. Han sa även att han kommer att skriva in i Sophies journal att de inte varje gång vi kommer in gör en CT på henne hon får ju extremt mycket strålning utan att man istället observerar henne. Jag fick en känsla av att han inte tycker vi  behöver åka in varje gång om det verkar vara ungefär likvärdigt men hur ska vi veta det om hon sluddrar, talet försvinner, ska vi vara helt kyliga och bara sitta och vänta ut anfallet? Ge syrgas och sedan hoppas att det inte var någon blödning eller tia? Jag blir lite förvirrad men jag väntar till nästa vecka och hoppas på ett svar och sedan att vi får en ny tid att träffa honom så vi kan ställa lite frågor igen hur de tänker, alla verkar famla i mörkret och de vet inte hur man riktigt gör med moyamoya. Fortsättning följer!

Vi lagade pommes frittes  och Sophie gjorde ett grymt gott vitlökssmör och skar upp grönsaker. Köttet stektes och ställdes i ugnen och det blev perfekt en mycket god middag och så såg vi filmen "Niceville" en film som fick höga betyg av oss alla. Tjejerna gick och la sig och jag satt uppe ett tag till försökte se på "The Matrix" men den undrar jag om man måste gå på några roliga piller för att förstå jag gav upp efter halva filmen och gick och la mig. Godnatt!
















Inga kommentarer: