onsdag 11 juli 2012

Visby lasarett 11 juli

Imorse var Sophie riktigt trött, hon undrade varför de behövde väcka henne så tidigt ( 8.00)  det var dax för kontroller och allt såg bra ut. Sophie gick in och duschade och jag började plocka ihop våra saker för hemgång. Sophie är fortfarande låst vid syrgas men frukost fick vi sitta ute i köket och äta.  Vi gick in och startade upp en omgång Skip bo som vi precis hann börja spela när läkaren kom in. Han hade inte pratat med Stockholm utan han skulle ringa efter det han undersökt Sophies leder som värker. De såg bra ut och han trodde det hänger ihop med att hon legat stilla länge. Vi får gå upp 5min varje timme. Han gick och ringde Stockholm och vi spelade klart skip bo som jag vann:) Läkaren kom in och så att planen ligger kvar syrgas fram t.o.m fredag när vi åker hem. Stor besvikelse fastlåst i sängen 3 dygn till;) .

Vi bet ihop och satte på en dvd som vi såg på fram till lunch. Efter lunch fortsatte vi titta på filmen  och Sophie började med att säga att infarten i handen gjorde ont. Vi ringde på personal som skulle spola men det sved så de slutade,de satte emblasalva i höger armväck för de vill väldigt gärna att det finns en om det behövs Sophie var nu ordentligt lindas kring höger arm. Vi tog ett par varv runt och då fick Sophie veta att sjukgymnasten höll på och fixa en överraskning till henne. Det visade sig att det var en liten syrgstub som man bär i en ryggsäck vilket gör att hon inte blev låst vid sängen. Hon satte på sig den och den puffade ut ett ljud var 5 sek typ. Men vi drog iväg vi ville ner till havet. Men Sophie upplevde att det var många som tittade på henne syrgasgrimma omlindad och ett puffande ljud. Vi gick ner till en betongbrygga som Sophie gick längst ut på och jag kände doften av hav,släke men det gjorde inte Sophie. Hon ville gå tillbaka och under vägen så började hon gråta, jag vill inte ha ryggsäcken folk glor, hon var för första gången riktigt ledsen. Jag höll om henne vid strandpromenaden solen värmde och detta ska vara hennes sommarlov. Vi gick sakta framåt och jag så vi går upp och går uppe vid vallgraven där är inte så mycket folk. Sagt och gjort vi gick upp till Strandgärdsporten och vi gick in och klättrade upp i vakttornet med men någon riktig glädje var det inte utan hon ville tillbaka så vi gick till vårt rum igen.

Tillbaka på rummet fortsatte vi se filmen från förmiddagen men det var något som inte var som det ska.Sophie började gråta och jag frågade vad det var men hon visste hon var bara ledsen, jag så att det är bra att du gråter du med om vi har det svårt så vad har då inte du det. Vi kramades en stund och sedan torkade vi tårarna och såg på filmen. Då plötsligt knackade det på dörren och in kommer en glad Emma med Dophies nya lammullskudde och ombyte för 2 dagar. Mormor och morfar kom strax efter och de hade med sig smultrontårta till Sophie och en burk smultron till mig. Sophie satte i sig tårtan i ett nafs. Emma stannade med Sophie så jag kom iväg till affären för att köpa lite mat. Jag var även inne på systembolaget för att handla en flaska konjak för Emma och morfar har varit ute och plockat snultron åt mig så jag kan göra smultronlikör. Mums och stort tack!




Jag handlade med mig Mcdonalds till Sophie och mig,vi fikade med Emma,morfar och mormor. De åkte iväg och vi såg film. Lite senare så så Sophie att vi kan väl gå ut i lekparken här utanför så det var att ta fram ryggsäcken och starta syrgastuben och maskinen man lär sig mycket nytt. Vi gick ut och höll oss på avstånd från människor men var väl ute drygt en halvtimme,gungade,spelade basket, klättrade på en dalahäst. När vi kom in var det dax för kvällsfika och sedan sängen igen. Ja imorgon får vi kanske bada vi får se. Nu önskar vi er alla god natt och vi vet att Pelle bokat biljetter hem fredag 14.45 vilket vi ser fram mot.

1 kommentar:

Helena sa...

Åh Sophie, folk glor så mycket, de glor faktiskt på allt. Det är inte särskilt uppfostrat gjort av dem, men det bästa du kan göra är att strunta i dem, om de har problem med din syrgas så är det deras problem, inte ditt. Du är en grymt stark och cool tjej Sophie, jag läser om hur du kämpar och är riktigt imponerad. /Helena - din mammas tatuerade kollega (folk glor på mig hela dagarna) ;)