tisdag 26 juni 2012

tjugonde dagen

Oj i morse vaknade man upp av att telefonen ringde, det var Pelle som berättade att han var på väg hem från sjukhuset och kl var 07.45 skit också någon (pelle) hade stängt av min klockradio igår jag brukar den vara på och så startar den 06.00 varje dag men det var bara att rusa in i duschen,slänga på sig lite smink och kläder och så kommer Pelle inrusande och in i duschen, jag sprang ner hällde upp ett glas youghurt som jag drack i ett fläng och bredde 2 mackor till Pelle. Vi var på väg igen vid 8.25 och Pelle släppte mig i Fruängen så jag pustade ut på tunnelbanan till Slussen upp till buss 3 och hela vägen till Karolinska som tur var så ringde Jenny och vi pratade en stund har ju inte setts på länge nu. In till pressbyrån och köpa en surdegssmörgås och toscabulle till Sophie och upp till Q82 och en nyvaken liten tjej. Tycker nog att vi lyckades ganska bra med vår morgon. Sophie har ont precis ovanför ljumsken och har gått på alvedon hela natten. Syrran kommer in och tar tryck,puls och feber och när hon gått går vi ut och äter frukost jag en kopp kaffe Sophie te och sin macka och bulle som hon var mycket nöjd med och allt gick ner. Vi går tillbaka sakta och Sophie lägger sig igen jag börjar jobba med Almedalensprogrammet det finns sjukt mycket seminarium att gå på och en mail till mingel ramlar in också ser ut att bli en rolig vecka. Sophie spelar lite sims och slappar. Vid 11.00 tiden så kommer ronden in och pratar. Läkaren berättar att hans äldsta son är 2 dagar yngre än Sophie men född samma år som henne. De bor i Snättringe och hans son skulle byta skola till hösten så han undrade om Segeltorps skolan var en bra skola, det tycker Sophie. Hans son hade valt Källbrink för att kompisarna gick dit.  Han undersökte Sophie som vred sig när han tryckte henne över ljumsken men han tycker att allt är mjukt och fint men att hon har ont ser han tydligt. Han vill ha ett kissprov och sedan ett nytt ultraljud som undersöker lite grundligare samt att de ser över njuren. Vi håller på med våra datorer när ronden gått och vid 12.30 kurrar min mage så jag sa att jag går
 och köper mat du får beställa något j"jag äter bara om de har lasange" hmm säger jag och går.
Når jag kommer upp med min grekiska sallad så har Sophie inte fått någon mat och jag frågar "de hade inte lasange jag får pizza istället" Sjukhusmaten har verkligen förändrats sen jag låg på sjukhus. Hennes mat kommer in på rummet och vi äter och jobbar samtidigt som vi äter. Efter lunch kommer syrran in för nytt tryck,puls och temp. Efter det tycker jag att Sohie ska klä på sig och att vi ska ut och gå en sväng föratt det är nog bara gott att gå lite och förhoppningsvis kan hon lämna detta kissprov snart. Vi går till pressbyrån för jag har mutat ut henne hon får lite godis,en tidning och cola när jag står och betalar ringer avdelningen och säger att vi ska komma för Sophie har fått ultraljudstid. Vi går tillbaka och Sophie säger jag kan nog försöka kissa nu...bra där. Vi åker upp till ultraljudsundersökningen och kommer in med en gång. Sophie får lägga sig på britsen och de börjar undersökningen den tar drygt en timme och de trycker och kör med 3 olika ultraljudmanicker men hon är tapper vår lilla tjej fast det gör ont. När undersökningen är öve rhar lökaren sett en svullnad som är vätskefylld och retar lymfarna fast hon vill inte säga så mycket mer utan det får läkaren på avdelningen göra.
Vi går ut från rummet  och vilka är där om inte Sophies favoriter sjukhusclowner (Sophie tycker att clowner är lite läskiga) De gör en nyckelpigeballongarmband till henne och givetvis fick jag ta ett kort också. Tllbaka på avdelningen så läser jag lite och Sophie spelar syster kommer in med alvedon och vi får fråga henne för det är något som varit konstigt idag Sophie blir alldeles kokhet men hon har ingen feber och det kommer och går + att hon utan att ha rivit eller kommit åt har börjat blöda på 2 ställen....skumt är det men syster säger att alvedon kan ge värmekänningar och blödningarna möjligen att hon äter trombyl i lite högre dos men vi får kolla med doktorn.
Doktorn kommer in och ger oss provsvaren och mycket riktigt så har Sophie en vätskefylld bula där de gick in i torsdags och han säger att det är ju bra för nu vet vi ju vad som ömmar och det kommer nog gå över av sig själv. Sophie blir inte utskriven utan kommer att bara kvar åtminstonne till imorgon efter mr röntgen. Han rekomenderar oss att sova över natten för då får Sophie sovmorgon och de ska ju byta ut infarten också. Vi säger att vi vill åka hem och äta middag och sedan åker Sophie och Pelle tillbaka. Pelle kommer och hämtar oss och hemåt det bär för matlagning makaoroner och köttbullar bjuds ikväll. Vi tar en tur till Stuvsa för att hämta paket och på väg hem igen säger Sophie till Pelle vi ska vara tillbaka på sjukhuset senast kl åtta för jag ska se allsång på Skansen jaja säger Pelle men jag måste få ta det lugnt också Hallå på sjukhuset gör man inget annat än just tar det lugnt. De åker iväg vid 19.35 och vet ni jag är alldeles själv hemma jag äger fjärrkontroll och det är tyst och inte speciellt stökigt en egen kväll tror inte jag haft det på väldigt länge ska nog slå till på ett glas vin och fotboll för ovanlighetens skull, kanske en senare buss imorgon och långfrukost.

Inga kommentarer: