lördag 16 juni 2012

Sjätte dagen


Den 13 juni: Skolavslutningsdag! Sophie och jag duschar och Sophie får sätta på sig sin nya vita klänning inte de höga nya skor hon köpt för tillfället utan får låna ett par låga ballerinaskor av mig. Hon är för första gången lite glad och ser fram mot att åka till skolan. Vi har bestämt med läkaren att vi inte ska vara där hela tiden. Pelle hämtar Sophie och mig vid sjukhuset vid 9.55 och vi åker mot Segeltorpsskolan. Vi blir avsläppta och går in på skolgården och där kommer Tilda springande rakt mot Sophie och kramar om henne och leder henne dit klassen är. Vi väljer att hon inte ska gå in bland alla människor eftersom hon har infart i handen. Under talen kommer Tildas pappa fram och pratar och frågar hur det är och vi berättar det vi vet och att de vill göra fler undersökningar. När talen är avslutade så går vi in till klassrummet där det blir ett stort kramkalas och givetvis vill alla veta hur det är och om hon har ont osv. De har utdelning av intyg och fröknarna ger alla eleverna varsin ros. Klassföräldrarna ger fröknarna en present var och bjuder sedan alla barn på glass vilket Sophie hoppar över hon är inte sugen.

Vi åker hem förbi och byter vår väska och Sophie hoppar ur den vita fina klänningen. Nu tillbaka till sjukhuset. Vi går förbi Bistron för jag behöver en lunch. Mat är det knepigaste för mig jag får inte köpa mat på avdelningen utan ska ha med mig själv och det blir ju inte så lätt eftersom ingen hemma orkar laga mat och jag har ju min specialkost… men jag hittar en kycklingwok och då ser Sophie att de har raggmunk med fläsk och säger åh vad gott, snabbt frågar jag vill du ha det? Ja säger hon. Vi går upp till avdelningen och äter vår lunch och Sophie äter för första dagen upp en hel portion mat. Efter lunch är hon trött så vi lägger oss i sängarna och ser på film. Dörren öppnas och in kommer överläkaren på avdelning samt barnläkaren. De sätter sig ner och tittar mig i ögonen och börjar ställa frågor om min TIAn som jag hade 2007 och som inte var vanlig, frågar om min polyneropati. Jag svara samtidigt som det kommer en olustkänsla i magen. Då säger han att vi vill att Sophie gör en till skiktröntgen och denna gång ska de tillsätta kontrastvätska för att verkligen kunna se bättre på kärlen. De tror inte längre att det är en inflammation och de måste nu fortsätta lägga pussel. Han frågar om de får ta fram min journal för att få fler pusselbitar och det är väl alldeles självklart. Man hoppas att röntgen ska bli av under eftermiddagen. Sjuksystern kommer in för att sätta en ny infart i armvecket och Sophie är ju så svårstucken så de sätter Embla i båda armvecken och säger att vi testar om 1.5 tim. Lite senare kommer dr. Åsa och pratar med oss och hon säger att de måste ta några kompletterande prover och hon skulle vilja att Sophie börjar äta trombyl! Hela min kropp ryser och jag börjar bli mycket fundersam men vill ju självklart inte skrämma upp Sophie. Hon säger att det är en försiktighetsåtgärd tills de vet mer och hon vill även att Sophie ska börja ta mer smärtlindring för huvudvärken. Man ska inte behöva ha ont säger hon. När hon går kommer sjuksystern in och säger att det inte blir röntgen idag så Emblan kan sitta kvar lite längre. Jag kommer in och sätter infarterna vid 17.00. Han lyckas faktiskt sätta infarten utan problem första gången med en mediumslag och säger att de vill inte ha för liten ingång för kontrasten för den kommer med en riktig fart. Pelle kommer upp med pysselsaker och filmer och en ny dator till Sophie gissa om vi har en glad tjej nu! Pelle gör den startklar och sedan får Sophie somna till någon film på den nya datorn för jag ser ju…japp fotboll.

Vi får för första natten en lugn natt!


Inga kommentarer: