lördag 23 juni 2012

Femtonde dagen

Vi vaknade upp i första dagen av en "norlmal" tillvarao sedan Sophie fick diagnosen MoyaMoya. Vi tog det ganska lugnt på morgonkvisten, Pelle åkte till och med och tvättade bilen. Vid 10.00 åkte vi iväg mot Hjälsta och Erikslund. På vägen var vi tvugna att stanna vid ett apotek för att hämta ut en dos trombyl till Sophie hon ska istället för 75 mg äta 240 mg. Och självklart var vi tvugna att gå in på coop för att handla lite lunch och bröd till mig. Jag köpte mig rökta räkor och marinerade musslor och en god bit ost. Vi  åkte i sakta mak ut. Känns väldigt konstigt att det faktiskt bara är 2 veckor sedan Sophie blev dålig och en vecka sedan diagnosen kännas så mycket längre och det har hänt så mycket.
Väl framme så blev det ett hjärtligt kramande och vilken skön känsla att vara bland "gamla" kompisar. Vi pratade inte speciellt mycket om sjukdomen utan vi fokuserade på firande. Som vanligt lite kaosartat tälltbygge och dukning till lunchen. Det var förberett gasnka mycket så vi satte oss till bords och första snapsvisan var igång. Ett glatt och mysigt samtal runt bordet barnen satt längst ner och fick äta spagetti och köttfärsås och Sophie fick i sig ganska mycket för att vara henne. Vi sjöng och var glada och sedan fick jag ta tag i majandet av stången. Skickade iväg de äldre ungdomarna ut i skogen efter björk och att maja den och de yngre fick gå på blomjakt.  Det gick ju lysande de var snabbare än vi brukar vara. Kransar gjordes i första hand att ha i håret men Vicky höll ställningarna och gjorde de till stången.Ett gäng diskade. Sedan dansade och lekte vi runt stången det var tre små gummor,räven raskar, en bonde i vår by och givetvis björnen sover de var några fler och sedan avslutade vi med raketen. Jag brukar ju göra lite lekar och stoj men som vi har haft det så fick jag tänka kreativt och jag snodde med mig min planering till när jag lekte med SPP så vi körde vi famlijen Larsson,bolljongleringen vilket inte var det lättaste ska jag säga det slutade med att vi fick ta ner det på en väldigt enkel nivå för att folket skulle förstå. Men det gick till slut och vi hade 4 bollar igång. Vi avslutade med att köra ett musikspel Oggha chagga. Sedan bjöds det på kaffe med otroliga bakverk i olika former. Det såg väldigt gott ut men jag nöjde mig med kaffe och sen slank en liten liten biskvie ner...
Vi satt och pratade och ett gäng in och diskade och några andra började förbereda middagen jag fick ansvaret för riskokningen. Pelle och Håkan tog kommandot av grillningen. Och hur konstigt var inte detta vi åt middag vid 19.30 ca och inte vid 21.30 som vi annars brukar.Vi åt gott och sjöng så bra som vi brukar och dessa allsångshäften som verkligen håller på och faller i bitar håller fortfarande. Vi avslutande middagen med jordgubbar och glass och iskall punsch. Ungdomaran satt kvar en liten stund och sedan smet några in och fortsatte spela musikspelet. Sophie och några andra barn lekte med bollar och brottades och stojade runt. Själv var jag helt slut och jag tror inte jag riktigt har fattat hur mentalt färdig jag är. Var ju trött vid 22.30 men höll ut ett tag till.
Nu började de som skulle ta sig tillbaka till staden att bege sig och vid 23.30 sa jag till Sophie att nu ska vi gå och lägga oss och det var ingen glad tjeje som jag fick med mig men väl en nöjd en när hon väl låg i sängen så somnade hon ganska fort. Fam Emnegards bil startade inte så det var lite hallå utanför men efter ett tag så somnade jag till varpå att man vaknar upp av att Pomme säger högt och ljudligt att det kommer en bil.... Slumrade till igen och vaknade till när Pelle kom och la sig.
Sov lite oroligt och kollade på Sophie ett par gånger.
Vi vaknade vi 9 tiden och Sophie var lite öm i magen självklart efter hennes stojningar och så men lycklig över att midsommarfirandet blivit som vanligt och att hon klarade av att vara med på allt. Och vi alla kan bara säga detsamma

Inga kommentarer: