söndag 18 november 2012

Smärta,morfin och illamående

Ja vad ska man säga.
Huvudvärken går inte över på Sophie utan snarare är det så att den står och är på ungefär samma siffra med smärtlindring och utan.
I fredags så ringde läkaren och man har bestämt att sätta in morfintabletter för att se om det hjälper mot smärtan. Pelle hämtade ut den och Sophie fick sin första tablett på kvällen och blev givetvis dåsig men somnade.
På lördagsmorgonen vakande Sophie vid 6.00 och hade jätteont i huvudet så hon fick en till morfintablett och somnade om. Vid 10.00 tiden kom hon ner och sa att hon mår så fruktansvärt illa. Jag sa att vi försöker med te och se om det blir lite bättre. Hon fick te och åt lite grann men sedan var det dags att springa in till toaletten och spy. Jag blev lite orolog och undrade hur jag nu ska göra för på helgerna är det ju ingen på mottagningen som kan svara på frågor och det vi funderade på var om det möjligen skulle kunna gå att få tabletter mot illamåendet. Jag ringde sjukvårdsupplysningen och förklarade och som vanligt så vet de ju inte riktigt hur man ska göra men sjuksystern där sa att jag ringer upp Astrid Lindgren och ber om råd eller helst att de ringer till dig vilket de gjorde 3 timmar senare. Sophie får nu lugnande och morfin. De lugnade ska ta bort illamåendet och morfinen huvudvärken vilket det inte alls verkar göra för hon ligger på 7-8 i smärta och det är otroligt högt om man tänker sig att hon får 2 lugnande tabletter morgon och kväll och 3 morfintabletter 50 mg om dagen. Det är en trött tjej och besviken. Hon är väldigt kramig och orkar inte göra så mycket.

Igår började vi se Harry Potter filmerna och vi hann avverka 1 st innan vi såg på "så mycket bättre" sedan var det dags för nr 2 men Sophie gav upp och gick och la sig. Pelle och ja såg klar 2:an och sedan så kollade jag till Sophie och blev fundersam för hon var så varm. Tog bort lite saker från sängen så att det inte skulle vara ivägen utan att det blev luftigare. Sova kunde jag inte riktigt göra utan jag la mig och läste ett tag och sedan gick jag in igen och kollade. Sophie vaknade och sa jag har så ont i huvudet. Jag klappade om henne och vyssjade henne till sömns igen. Sen försökte jag somna själv kl var ju 01.30.

Söndagen så vaknade jag vid 9.30 och gick ner och skulle äta lite. Jenna kom ner och grät för hon hade så ont i sina knän och hon skakade. Vi värmde riskudde för att se om värme kunde hjälpa henne. Men det var väl så där. Sophie kom ner och hade ont i huvudet så henne petade jag in lugnande först och efter en halvtimme morfin. Jenna kom och åt frukost och det är märkligt hur kroppen är värken i knäna försvann när hon åt så hon blev lite piggare. Men självklart sliten i kroppen.
Det här är 2 tjejer med hög smärtgräns som nu har så ont och man blir så frustrerad över att man inte kan göra något. Jag kan gråta med dem och jag kan trösta dem,krama dem och finnas här.

Jag har städat och tvättat och plockat hela helgen och jag har även börjat titta på recept till julstöket vilket ska bli kul att börja med. Jag har fått tillbaka lusten att laga mat och hitta på igen vilket är en befrielse.  Imorgon ska jag ringa sjukhuset för att tala om hur det gått med tabletterna och värken så vi får se vad de kommer att göra eller kan göra.

Nu ska vi snart äta söndagsmiddag så på återhörande!

Photo: trött tjej

Inga kommentarer: