onsdag 14 november 2012

Lära sig att hantera och leva med värk

Japp nu har det gått en vecka för Sophie med huvudvärk och den ligger konstant på samma nivå. Inga tabletter hjälper men hon får ta dem ändå.

Igår så satte vi lite fart och jag sa till Sophie och Jenna att vi går på en promenad till Kungens kurva för jag har lite småsaker jag behöver handla. När jag borstade tänderna så ringde Sophie läkare för att berätta att hon pratat med nevrokirurgerna och de hade gått igenom bilderna och det ser bra ut, hon har ett bra flöde och det är nog det som är boven i dramat. Sophie är ju inte van vid att ha ett bra flöde och nu håller kroppen på och ställer om sig och förhoppningsvis så kommer huvudvärken ge med sig men det är ingen som vet när eller om det verkligen kommer att bli så. Läkaren sa också att hon skulle prata med smärtteamet så att Sophie ska få bästa möjliga smärtlindring. När jag sa att Sophie tycker inte att det hjälper med tabletterna så sa läkaren att vi måste tro att de hjälper lite iallafall. Jag blev nu heltidssjukskriven igen och så får vi se om det går att gå tillbaka till jobbet lite eller om jag ska koppla bort det helt och koncentrera mig på att få Sophie så pass bra att hon orkar med skolan iallafall lite. Läkaren sa att vi väntar ut resten av året så får vi se hur det blir och sedan har vi en återbesökstid till sjukhuset den 27 november och då bestämmer läkarteamet om det behövs göra några mer utredningar och självklart ska vi åka in om det blir några förändringar vi ska lita på magkänslan för den stämmer oftast!

Vi gick en sakta promenad till Citygross och så tog vi några småaffärer på vägen. Hämtade även ut medicin till Sophie. Tjejerna var trötta när vi kom fram och Sophie var blek om nosen och var lite yr. Hon har ju svårt med balansen så det blir ju jobbigt att stå stilla och vara trött samtidigt. Hon satt i affärerna medan jag och Jenna kikade runt. När vi var färdighandlade så åt vi lunch thaimat och satt och vilade och pratade en lång stund. Innan vi gick köpte vi oss lite lottorader till ikväll och vi har sagt att vi tycker att vi kan få vinna lite pengar vi eller hur? Så att vi kan göra något roligt när alla har blivit piggare vi saknar solen allihop men idag så tittade den ju fram och värmde oss en stund men vi vill ha mer!

När vi kom hem ringde Sophies lärare och undrade hur det var och jag berättade hur det var och vilken press Sophie känner själv genom att hon missar så mycket av skolan. Vi pratade om att lärarna ev kunde ge uppgifter som är viktiga att hon läser in och sedan så frågade jag om hemundervisning för jag tycker nog att Sophie är i behov av det och det trodde Karin att hon kunde få, hon skulle kolla det. Om Sophie kan få det kan vi koncentrera oss på att Sophie går någon eller några lektioner så att hon mer får träffa sina kompisar. Det känns så elakt när hon var piggare och gjorde en massa roliga saker med sina kompisar hängde på gården osv och nu är det borta igen....

Tjejerna vilade och jag förberedde middag och efterrätt och tjejerna gick och la sig och vilade. De skulle ikväll också ta en tur hem till Sebastian och kolla lägenheten. Sebastian hämtade dem och de hade en kul kväll med kortspel och mys. De kom hem vid 21.30 och Sophie tog tabletter och lugnande och gick och la sig, Jenna gick strax efter. Jag tror ändå att tjejerna hade en bra dag fast det märks att de inte riktigt orkar allt. De 2 st tappra tjejer som säkert får lite stöd av varandra.

Kvällens efterrätt Rocky road muffins

Inga kommentarer: