lördag 10 november 2012

Åter ett besök på sjukhuset och Ct

Sophie har nu haft ont i huvudet i 3 dagar så på fredagen undrade jag vad man ska göra. Hon kan inte ligga ner för då har hon ett ordentligt dunkande i huvudet, utan hon har fått halvsitta upp i sängen. Tabletterna hjälper inte utan hon här ont på skalan 1-10 en 6-8 men värktabletter. Så jag skrev till koordinatorn på sjukhuset och frågade vad jag skulle göra för detta var inget jag kunde vänta med att fråga den 27 november. Hon skulle prata med Pernilla Grillner som är Sophies läkare nu. Sophie vaknade även på natten och det kändes som om någon hällt salt i operationsärren så det sved och värkte.

Tänk er ett dunkande i huvudet som bara fortsätter och fortsätter....
Jag och Sophie vilade ett tag och sedan gjorde vi oss iordning för att Pelle skulle hämta oss vid 13.15 för att åka till sjukhuset för att träffa psykologerna. När jag stod i duschen så ringde läkaren och sa att de hade pratat om vad de skulle kunna göra och ett alternativ var att de gör en CT röntgen nu fast de har sagt att de skulle ligga lågt med dem. Antingen fick Sophie göra det idag eller i nästa vecka och givetvis tyckte vi det var bättre idag eftersom vi ändå var på väg till sjukhuset. Pernilla sa att Sophie inte ska behöva ha ont utan de vill gärna kolla upp henne.Vi gjorde oss iordning och så åkte vi iväg. Vi letade upp Pernilla och hon gjorde en snabb undersökning av Sophie. Allt såg bra ut men möjligen kunde man se att vänster sida är litelite påverkat.

Vi gick upp till psykologerna för CT:n skulle inte göras förrän efter samtalet. Vi pratade alla tillsammans idag och vi konstaterade att vi inte behöver gå längre Sophie bearbetar det som är med oss väldigt bra men självklart får vi komma tillbaka om vi märker att det behövs. Jag tror Sophie tyckte det var skönt och det var kanske en känsla av att släppa sjukhuset helt.

Vi åkte upp till röntgen och fick vänta en väldigt kort stund. Sophie går ju in själv och gör Ct:n så Pelle och jag väntade utanför. Sedan ner till akuten för att träffa Pernilla igen när de hunnit se snabbt på bilderna. De kunde inte se några förändringar utan det såg bra ut men nevrokirurgerna ska gå igenom bilderna mycket mer noga på måndag och så ska vi tillbaka på tisdag för återbesök. De väljer att flytta fram återbesöket för att kunna följa upp nu istället för att vänta några veckor.

Det som vi förstår är att Sophie inte alls orkar i det tempo som hon tror utan vi kommer att få gå tillbaka till precis i början efter operationen och kanske är det så att hon bara ska gå i skolan några timmar typ 1 lektion och 1 rast så nu får vi diskutera med läkarna ang sjukskrivningen eftersom jag har börjat jobba halvtid nu, men jag hoppas på att det kommer att kunna vara så iallafall. Sophie har ju i princip inte gått en hel vecka i skolan så vi får mjukstarta igen..


Inga kommentarer: