torsdag 22 november 2012

Sjukhus sjukhus

Sophie sov för första natten på länge och vaknade väl vid halv sjutiden eftersom det blev fart i vårt  rum för rumsgrannen skulle ner på operation. Själv sov jag inte alls det var den värsta säng jag någonsin sovit i, har idag ont överallt till och med i lungorna när jag andas. Sophie fick en pillercocktail till och vi slumrade till ett tag till. Så snart som de kört ner vår granne till operation så hoppade jag in i duschen och gjorde mig iordning. Sophie vaknade när jag gjort iordning våra saker som befinner sig på en minimal yta så det gäller att hålla ordning. Vi åt frukost och väntade på ronden. Smärtteamet kom in och vi diskuterade medicineringen och de vill väl ev trappa av en del tabletter för när man ätit så mycket värktabletter under en längre tid så kan det ge huvudvärk också. Han tog bort en tablett naproxen idag så vi får testa oss fram. Läkarna kom in och sa att de ville inte riktigt släppa oss ännu utan de ville vänta ut ögonkollen och sjukgymnasten.
Sjuksyrran kom in och berättade att Sophie skulle göra en ögonkoll kl 11.30 och så skulle sjukgymnasten komma någon gång under dagen.

Vi hängde i rummet till kvart över elva då gick vi ner själva till ögonkollen. Sophie har en superbra syn och trycket i ögonen såg bra ut. När vi var klara där gick vi till apoteket och hämtade medicin åt mig. Sedan var det dags för en promenad och vi gjorde något makabert vi gick in på kyrkogården och läste på gravstenar och om man får säga att det var kul utan att ni som läser kommer tycka att vi är hemska så är det de gamla gravstenarna som vi hade lite roligt åt eftersom det kan stå advokat...namn.....och hans maka inget namn.. jag förklarade för Sophie att många gravstenar är väldigt gamla och hon kommenterade den gamla svenska stavningen Hvilar varför skrev man så?
Ja och när vi gått ett tag så kom trycket i hennes huvud tillbaka så vi tog en liten sväng förbi Pressbyrån för att köpa en tidning och bulle till Sophie. Vi stannade till och köpte  en kycklingsallad till Sophie och så gick upp och åt lunch. Sophie fick fler tabletter för sin huvudvärk och sedan gick vi in och vilade. Efter ett tag så kom sjukgymnasten in med en TENS som han satte på Sophie axlar och nacke och vi diskuterade lite om hur vi skulle testa till imorgon. Han sa att han även hade en simgrupp för barn 9-14 år på tisdagar i varmbassängen om hon var intresserad vilket hon såklart var.

Sophie fick lägga sig med tensen och vila en halvtimme. Efter det kändes det bättre i axlarna och nacken men huvudvärken var ju där igen något lägre än vad hon förut men det ligger på 5-6 och det är lite högt men hon vill inte ha några tabletter heller. Sophie lyssnade på musik och läste och jag skrev ner julrecept så jag vet vad jag har att göra nu i december.

Läkaren kom in strax före fem och sa att de är nöjda nu med utredningar så de vill inte göra några fler röntgen eller andra undersökningar utan nu ska smärtteamet och sjukgymnasten se vad de kan göra och hem kommer vi inte förrän de fått ordning på smärtan så det blir minst en natt till. Tjho vad kul sa Sophie. Jag sprang ner för att se om det fanns någon mat till mig det är ju inte så lätt att hitta men köttbullar och potatis lyckades de trolla fram så upp till Q82 och så åt vi middag och nu ligger vi här och jag tror jag har lyckats få en ny säng men jag vill ju inte ta det av något sjukt barn om det behövs då sitter jag och sover inatt.

tänk om man kunde få sova så här inatt

Inga kommentarer: