måndag 29 oktober 2012

Tillbaka i vardagslunk

Nu skriver jag inte ofta alls. Men som tur är är det inte så mycket att skriva. Sophie har börjat skolan och försöker nu att gå hela dagar vilket hon inte riktigt orkar med. Vi har bestämt att hon måste själv testa och känna efter, vi kan se att hon är slut när hon kommer hem. Hon är supertrött och blek men vill gärna försöka att vara så som hon var innan hon blev sjuk. Hon var i onsdags med på gymnastiken lite grann och det var lycka. De hade friluftsliv nere på ängen hos oss så hon hämtade syrgas och stövlar och fick vara med. Självklart kunde hon inte göra alla övningar de gjorde eftersom det var lite högt och klättra och lyfta varandra men i alla fall så var hon lycklig men jättetrött.
Hon har lite svårt att hänga med på lektionerna och försöker tappert men hon har glömt och framför allt så tror jag att hon blir stressade av att hon ligger efter och det vill hon inte. Hon skrev även ett NO prov som hon tror gick lite bra. Men hon har ju inte varit med på flera av lektionerna men det handlar om att testa nu. Hon gick full vecka för första gången sedan operationen och det ända som hon nu verka ha problem med är att hon blöder mycket näsblod även fast de förra lördagen brände hennes högra näsa. Men det kan hon leva med vi har lärt oss hur vi stoppar nu så här är lite tips:

Böj er framåt tryck över näsryggen, Ta en tuss som är doppad i matolja och låt den sitta i i minst en halvtimme, kyl ner munnen sug på en isbit. Ät inte något kryddstarkt!

Hon var inte på gården något denna veckan för de orkade hon inte, Hon gick inte till teatern heller för det orkade hon inte heller så det är inte så lätt att försöka göra allt som man vill.

Sophie har börjat resonera själv att vi nog har rätt när vi säger att hon inte behöver göra allt, pressa sig att vara med överallt för hon blir så trött och det är ju inte så konstigt det är drygt en månad sedan hon opererades och kroppen är inte i fas med hennes huvud.
Den här veckan är det ju höstlov och det blev ju i Sophies fall ett ganska dumt avbrott. Hon kommer inte att orka gå heltid efter lovet i skolan och jag har tänkt att jag ska börja jobba nu i november får se om det blir heltid eller halvtid. Jag ser fram mot att börja men jag behöver nog en invänjning tillbaka till arbetslivet. Jag ska åka till Västervik och handleda fritids gårdpersonalen i nästa vecka och det ser jag fram mot med glädje.Mamma ska komma och hjälpa oss de dagar jag är borta vilket är jätteskönt. Så min första dag tillbaka till jobbet blir på fredag och då tar jag nog med mig Sophie. Jag ska prata med sjukhuset för att se hur det blir med sjukskrivningen.

Idag så har Sophie åkt till Skärholmen för att shoppa med en kompis Emelie. Ja så nu förstår ni att vi lever ganska vanligt och till och med så kopplar jag av och känner att jag är tillbaka mot så som jag var tiden före "fucking Moyamoya" jag klarade av att gå och festa i lördags men mina underbara vänner och inte en tanke på sjukdom och elände utan bara skratt,god mat och dryck och så vår spanska som vi håller på och lär oss. Ja så nu skriver jag nog bara lite sporadiskt på bloggen då och då. Går nog tillbaka att skriva ofta om det är så att det mot förmodan skulle hända något men så som det är nu så är det som vanligt!


Inga kommentarer: