söndag 21 oktober 2012

bakslag,syrgas,tårar

jaha så fick ett bakslag på Sophie. Hon hade gjort iordning sig för att gå till skolan när hon sa att hon inte kände något i sina högra fingrar. Hon fick lägga sig med syrgas och var givetvis ledsen och uppgiven. Hon låg ett tag och efter en stund sa hon att även foten domnade bort. Syrgasen fick stanna kvar och det var vila. Jag har mina funderingar på att det är sviter efter hennes otroliga sorg dagen innan men vem vet?

Torsdagen var väldigt lugn och vi pratade en del om sorgen som hon har svårt just nu att hantera. Hon har inte långt till tårar i nått när hon pratar. Vi läste,såg på tv, spelade spel och pratade. Syrgasen tog vi bort och hon hade fortfarande pirr och domningar i högra handens fingrar och högra foten. Jag testade hennes styrka och om hon var med. Vi åt middag och sedan en lugn kväll framför tvn.

Fredagsmorgonen så skulle städfirman komma så vi gick upp vid 7 tiden och det visade sig att Sophie inte hade känsel i sin högra fot så det var bara att bädda ner henne i Pelles säng och skriva en lapp till städfirman att de inte behövde städa vårt sovrum. När de var klara så gick vi ner och åt frukost och jag försökte återigen få kontakt med försäkringskassan. Jag har nu inte fått några pengar från halva augusti,september och halva oktober. En handläggare ska ringa mig så nu har jag väntat 2 veckor får väl hoppas att de ringer ganska snart. Jag rensade och tvättade lite, höll koll på Sophie som vilade. På kvällen så var jag inne i stan och träffade några av mina kollegor på Scandic Grand. Vilken befrielse att få komma ut och prata och skratta åt en god middag och bara njuta. Jag har idag en enorm förståelse för hur viktigt det är att ha ett jobb att gå till. Jag är ibland rädd att jag håller på att bli asocial och drar mig för att umgås med människor. Jag är även rädd att det är någon form av depression jag är på väg in ,jag har inte mycket lust till att göra saker men jag tycker att det är kul när det väl blir av... Tack Pernilla,Raisa,Anna och Karin för en kul kväll!


Sophie,Pelle och Emma åt pizza och var hemma och mös hela kvällen. Pelle kom sedan in och hämtade mig i stan och vi åkte en sväng förbi Jörgen och Ulrika.

Lördagen så väcktes jag av att Sophie kom in och sa att hon blödde näsblod så det var bara att hoppa upp in i badrummet och försöka på stopp på blödflödet. Det gick väl en 20 min så var det över. VI gick och la oss och försökte somna om, Sophie lyckades men inte jag jag bara halvslumrade och sedan gav jag upp och gick upp till Pelle som satt och läste DN. Efter en stund kom Emma ner och efter ytterligare en stund kom Sophie. Emma skulle in till stan och träffa Erik och Pelle och jag hade en massa saker vi skulle göra. Emma drog iväg och efter en stund så började Sophie blöda näsblod igen och denna gång fick jag inte stopp på den. Vi använde 2 påsar blodstoppande vadd doppade i matolja. Hon fick sitta framåtböjd länge och till slut så rann blodet bara bakåt ändå inget kom ut ur näsan. Hon blev blek och började må illa så jag gav syrgas och ringde sedan sjukvårdsupplysningen för att be om råd. Men de sa att vi genast skulle åka till öron,näsa,hals på Astrid Lindgren de skulle skicka en remiss så att de visste att vi kom in. Pelle fick avbryta sitt jobb hemma och han och Sophie  gav sig iväg till sjukhuset. Jag fortsatte med bestyren hemma och Emma kom hem efter ett tag.  Pelle och Sophie  kom hem efter 3 timmar på sjukhuset hade de brännt Sophies näsa hon har ytliga blodkärl och kombinationen med trombyl så blir det ett blodflöde. Nu håller vi tummarna för att vi inte behöver åka till sjukhuset förrän den den 27 november.
Vi åkte och handlade lite mat  och sedan gjorde vi en grymt god middag vi åt potatisgratäng med blodig oxfile.
Photo: Så jävla god middag! #Oxfile #potatisgratäng #mums #instafood #yummi  http://instagr.am/p/RA2RmJBMON/

Efter maten så spelade jag, Emma och Sophie "Spite and mallise" som jag vann. Jag gick och la mig tidigt och resten av familjen satt och såg på en film.

Söndagen så åkte Pelle och jag iväg för att göra alla saker vi skulle gjort igår. Vi var i Skärholmen för att fixa IP telefoni och sedan till IKEA för att köpa en fåtölj  och sedan så hämtade vi paket och hem.Tjejerna hade börjat titta på vilka kläder de ska ha imorgonkväll när vi ska på "MinStoraGala", jag fick hjälpa dem att se om det fungerade och de ville låna smycken av mig det har jag ju en del....men det går bra att låna.Vi konstaterade att jag får nog gå en snabb promenad imorgonbitti för att handla en kofta och tights till Sophie hon skulle även behöva ett par stövlar/kängor men vi kommer inte riktigt överens eftersom hon helst vill ha klackar vilket hon inte kan ha eftersom hennes balans inte är så bra. Nu var det dags att sätta igång med middagen eftersom Sebastian skulle komma till kl 17.00.
Jag hade förberett efterrätten innan vi åkte frozen caprinha chessecake och nu var det dags att göra en tacopaj vilket gick väldigt fort den rekommenderas. Irene kom förbi med kläder till Moa eftersom Moa och Rasmus ska följa med på galan imorgon och de ser fram mot det väldigt mycket. Sebastian kom en kvart försent.... men vi åt och pratade och vi skrattade massor det var roligt med söndagsmiddag och det är något vi nu bestämt att vi ska ha varje söndag kl 17.00.
Pelle och Emma drog ut och övningskörde och jag diskade och plockade undan.Sebastian åkte hem och Sophie skulle se Solsidan. Ja så, så har vår helg varit och imorgon blir det gala och en massa överraskningar och tvinspelning.

http://www.cirkus.se/index.php/events/view/min_stora_gala/

Inga kommentarer: