måndag 2 september 2013

Resten av dagarna i Side och mer kort kommer

Onsdagen den 21 augusti vaknade vi sent så vi skyndade oss på till frukostbuffén så man kan sitta och njuta ett tag. Idag hade Pelle även lagt ut handdukar ganska när poolen så vi testade på att ligga där. Personligen så gillar jag ju havet bättre men Sophie ville väldigt gärna ligga där. Det är så sjukt mycket människor vid poolen och det är verkligen först till kvarnen som gäller när det gäller stolar nära poolen (vi tror folk går ut på natten och markerar sina stolar) Vi trivs ju bra där vi ligger på gräsmattan i skuggan. Pelle och Sophie åkte vattenrutschkanorna och det tyckte de var grymt roligt och de plaskade ordentligt. Sebastian tröttnade först på att ligga stilla och gick tillbaka till rummet. Han vill gärna att det ska hända saker. Vi andra stod ut ganska länge och vi plaskade i poolen och läste massor och slumrade till lite i värmen. Vi gick hem vid 17 tiden och duschade och gjorde oss iordning för att ta en tur in till Side och gå ut och äta. Vi beställde en taxi och kom in till en stad full av aktiviteter och försäljning. Ibland kan det bli lite mycket och att säljarna är lite väl på. Tjejerna ville shoppa och det fick de med råge. Vi åt på en genuin turkisk restaurang och det var väldigt gott. Efter maten var vi redo att möta alla försäljaran som kastar sig över en. Sophie tyckte jag var kylig medan hon snällt log och stannade och pratade. Vi gick runt och tjejerna köpte sig en väska var det var ungefär vad de orkade med. Själv tittade jag på fina lampor men har svårt och bestämma mig om vi vill ha en sådan men vi har ju till söndag på oss. Jag är nämligen värdelös på att pruta jag vill bara handla och ha ett fast pris….

Vi tog en taxi hem efter att vi köpt på oss mer vatten och snacks och så drog vi till hotellet trötta, supermätta och lite slutkörda. Sophie var väldigt trött och hade ont i huvudet så jag gav henne circadin så hon skulle somna lättare givetvis även tabletter för huvudet. Vi ät lite arga på att värken har kommit tillbaka. Hon blir ju påverkad hela dagarna och hon blir lätt sur och ledsen. Hon har även många frågor kring operationen och hon bearbetar nog sitt skitår hela tiden. Hon fick lyssna på Sarah Dawnfinder på sommar och när hon spelade ”Kärleksvisan” så började hon gråta och sa att jag inte kan höra denna låt utan att börja gråta. Som sagt tror jag att vi måste ta kontakt med sjukhuset igen så hon får ställa alla frågor och funderingar hon har.

Torsdagen den 22 augusti blev vi väckta av att städpersonalen kom och knackade på dörren och då fick vi bråttom till frukosten igen. Vi måste nog vara ganska avslappnade nu hela familjen vilket är väldigt välbehövligt. Vi tog en dag på stranden igen och gjorde inte så mycket, vi slappade och läste, badade och njöt. Sophie, Pelle och Emma bokade in sig på hamam så de fick 90 minuter av skrubbande, massage och en ansiktsmask. De kom ner till stranden där jag och Sebastian låg och de slängde sig ut i havet eftersom de var fulla av oljor. De tyckte att det var otroligt skönt. Sebastian gav upp först igen och gick hem kort därefter gav Pelle och Sophie upp. Emma och jag stannade ett tag och på vägen tillbaka till rummet så köpte vi med oss glass till alla. Vi duschade och gjorde oss iordning för vi hade bokat bord på en restaurang Petunia vilket var väldigt mycket lugnare än buffén. Maten var väldigt bra och vi njöt av maten och återigen blev vi väldigt mätta. KL 21.00 skulle en bil hämta oss för att köra oss till optikern så jag skulle kunna få mina nya glasögon. Vi åkte dit och hämtade dem och jag fick sjögång direkt för de är progressiva och det har jag inte haft förut men det behövs nu. Jag gungade runt i affärerna med familjen och återigen så är det så de hugger tag i Sophie och Emma och nästan drar in dem i affärerna. Det blev inte mycket shoppat mer än mer vatten. Vi får se hur vi kommer att göra med shoppingen framöver… väl hemma igen spelade vi kort ”plump” igen och satt och småpratade innan det var dags att gå och knyta sig. Sophie med huvudvärken men valde att inte ta några circadin.

Fredagen den 23 augusti sov vi som vanligt till 9.00 familjen trötter kan man tro eller så är vi väldigt utvilade. Vi gick iväg och åt frukostbuffén och sedan packade vi ihop våra badkläder och gick ner till stranden. Pelle och Sebastian tog en tur in till Side. Vi badade solade och läste och hade det allmänt väldigt bra. När Pelle och Sebastian kom tillbaka så bestämde sig Sophie och han att de skulle åka parasailing. Pelle och jag gick ut på en gungande flytbrygga för att ta några kort på dem i luften. De var 200 meter upp som mest och de dinglade med benen och vinkade. När de kom tillbaka så kunde man köpa kort och film och vi köpte på tok för många kort men Sophie var lycklig över bilderna och detta var något hon drömt om länge. Efter flygturen slappade vi ett tag till och sedan hem för att duscha och göra oss iordning för ikväll hade vi bokat en italiensk restaurang (konstigt i Turkiet men vi testade) maten var mycket god och vi var väldigt nöjda, mätta och belåtna. Efter maten gick Sophie och Emma till poolbaren medans vi andra gick hem och satte oss på altanen och pratade. Vi hörde när tjejerna hade veställt en låt ”Living next door to Alice” och de skrek med i sången. Efter deras poolpartyt sp gick tjejerna vidare till discot och dansade fram till kl.24.00. Vi andra hade gått och lagt oss men var vakna för att höra när de kom hem.

Lördagen den 24 augusti så samma visa som varje morgon sena till buffén men gick därifrån mätta och belåtna. Och idag låg vi på stranden igen och det blåste stora stora vågor och vi lekte i dem och man kan säga att man förstår att vattnet är hårt. Vi tjejer låg på stranden hela dagen killar var ute och gick längs stora vägen till Side i värmen. De kom sedan ner en stund till oss och sedan gick upp till rummet. Vi gick sedan hem duschade och gjorde oss iordning för att gå på en fiskrestaurang Mimosa och det var väldigt god mat igen och vi tycker nog att småplocket man får innan maten är det godaste. Efter maten gick vi till poolbaren och hängde en stund, tjejerna sprang hem för att byta kläder och sedan drog med hem och de drog med sig en kille från Örebro ut och Sophie var hemma vid halv ett och de större barnen kom hem betydligt senare (05.00).

Söndagen den 25 augusti gick alla upp utom Sebastian, Sophie sprang ut och la handdukar vid poolen men det var ju fullt redan. Folk lägger ut saker på natten så det går ju inte att få någon stol och det har vi inte fattat. Men vi fick några stolar lite längre bort. Efter frukosten så gick tjejerna till poolen, Sebastian sov vidare och Pelle och jag gick in till Side för att se på amfiteater och de gamla utgrävningarna. Vi gick även in på museet och sedan så köpte vi ett par lampor med oss hem, och jag har så fruktansvärt svårt att hålla på att pruta och jiddra med dessa säljare och kan verkligen inte det utan jag blir säkert lurad hela tiden. Vi tog en taxi hem till hotellet och jag gick och la mig vid tjejerna och Pelle och Sebastian tog en promenad som vanligt. Vi låg kvar vid poolen till 17.00 tiden och tjejerna handlade i poolbaren. Vi satte oss sedan utanför på vår altan och läste och jag försökte skriva vilket inte gick så bra. Vi duschade och gjorde oss klara till 19.00 för att avnjuta vår sista buffé. Efter en mycket god måltid tog vi en taxi in till Side för att shoppa det sista. Side är verkligen fullt av folk och liv och rörelse. Tjejerna köpte sina sista prylar och sedan tog vi en taxi hem. Vi packade och förberedde vår hemfärd och sedan var det dags att gå och lägga sig.

Måndagen den 26 augusti så hade vi för ovanlighetens skull att klockan på ringning så vi gick upp vid 08.00 och duschade och packade klart det sista. Vi checkade ut innan vi gick ner för att äta den enormt goda frukostbuffén (kommer bli svårt att matcha den när man kommer hem)Vi åt i lugn takt och vid 10.45 kom bussen för att hämta oss och köra oss till flygplatsen. Att resa med syrgas vet vi ju att det kan vara knepigt och det var det även nu i säkerhetskontrollen nummer 2 ett par olika telefonsamtal fick ringas sen släpptes vi iväg. Vi kollade taxfreen och de andra affärerna sedan satt vi och väntade på att vi skulle få boarda men planet var försenat så vi satt kvar lugnt och stilla när alla började ställa sig i kö. Vi gick ombord bland de sista och personalen på Thomas Cook är verkligen fantastiska och så trevliga. Flygturen tog 3,5 tim och det var mycket barnskrik på denna resa. Sophie har ju ont i huvudet så vi hade gett henne naproxen och alvedon innan vi gick på planet så hon somnade när hon fått filt och kudde mot min axel. Hon vaknade till liv lagom till maten skulle serveras. Vi landade en halvtimme senare än vad som var tänkt och det tog en tid att ta sig genom passkontrollen, väskorna gick fortare och sedan ut för att leta efter en skylt med Sophie Lundgrens namn (som var felstavat till Sophies stora förtret). Vi kom hem och jag tror vi alla tyckte det var skönt att komma hem och packa upp, tvätta och äta svampmackor. Nu väntar sängen och mental förberedelse för att skola och jobb börjar imorgon.

På det stora hela har vi alla och framförallt Sophie haft en fantastisk vecka i Turkiet med sol, bad, dans, shopping, god mat och mycket gemenskap med familjen allt det hon ville ha. Vi tackar Min Stora Dag (Malin och Birgitta) av hela vårt hjärta, Vi tackar även Ving/Thomas Cook för den fantastiska servicen ni gav oss. Tänk vad otroligt mycket bra ni kan göra genom att hjälpa barn/ungdomar att få glömma all smärta, elände, sjukhus, rädsla och en stor sorg och omvandla till glädje, hopp och en tro på att allt bara kan bli bättre. Ni har vår absolut största respekt och ni är värda så mycket!