söndag 23 december 2012

skola och skolavslutning

Sophie var i skolan både onsdag och torsdag en kort stund eller torsdagen var hon lite längre för det var fika och filmvisning. Hon mår bättre nu och har inte så ont i huvudet så vi håller tillbaka henne lite mer än vad vi gjort tidigare men vi vill verkligen inte ha några bakslag mer. Hon är självklart väldigt trött när hon kommer hem och det kan man se på hennes ansiktsfärg för hon är likblek fast hon gått hem från skolan. Hon har inte blivit av med sina utslag fast vi tagit bort medicinen så nu vet vi inte alls vad vi ska göra.... Skolan har varit bra för Sophie dessa sista dagar på terminen för hon har blivit lite mer av den Sophie som var innan FMM,

På fredagen var det skolavslutning och jag följde med till skolan för det var fika först med alla elever och de föräldrar som kunde och Sophie hade kollat att det var fler föräldrar som skulle komma så det inte skulle bli så himla pinsamt. Väl i skolan så inser jag att det är inte m¨nga klasskompisar som jag vet vem de är och ännu mindre känner jag igen föräldrarna fast de vet vem man är. Flera kom fram och frågade hur det var med Sophie och de berättade även att de var väldigt berörda av bloggen och det vet jag att många säger och jag funderade på hur jag skriver men jag har sen dag 1 skrivit precis så som vi/jag känner det och hur det är och ja jag har gått tillbaka och läst bloggen från början och jag gråter hur mycket som helst för jag tror inte vi har förstått vilket helvete vi egentligen har haft och delvis fortfarande har. Vi försöker ju bara göra vår vardag så "vanlig " som möjligt. Nog om detta.

Sophie hängde med sina klasskompisar och vi gav fröknarna en liten julklapp och kramade om dem. När klassen sen skulle gå till gymnastiksalen för den gemensamma avslutningen så smet jag upp till vårdcentralen för jag tänkte att de kunde plocka mina stygn men se det gick inte för man måste boka tid och de hade de ingen så jag fick ett litet verktyg medmig hem för att ta bort dem själv. Jag gick då och satte mig på fiket i Segeltorp och väntande på att Sophie skulle bli klar och vid 10.00 gick jag tillbaka till skolan och var med om betygutlämningen och ja Sophie fick ett betyg menmed sträck på alla ämnen utom i bild där hon fick ett E. Vi visste ju att hon inte skulle få betyg men det kändes nog hårt ändå det såg man fast hon försökte skratta bort det och jag sa att det betyder inget alls Sophie detta papper det som betyder något är din hälsa och sedan ser vi på betyget i 9:an istället så bry dig inte alls hjärtat.












Efter utdelningen och eleverna hade slutat hängde vi kvar i skolan Sophie med sina kompisar och jag pratade med Sophies lärare och sedan tog vi jullov. Konstigt att vi ska vara lediga i 2,5 veckor när vi varit hemma hela hösten...

Lördagen så var Josefine här och kollade film ,spelade gitarr och hängde med Sophie jag och Emma stökade i köket men bak,mat och godis. På kvällen så kom Olle och Lena över en stund.

Söndagen var stökdag i köket igen denna dag var Sophie med och vi lagade Jansson och amerikans lyxfudge. Johanna,Ulf och Vilgot kom förbi på en fika och de hade morfar med sig som lämnade lite klappar och åkte med en gång. De stannade någon timme för att sedan åka hem.
Lite senare så kom Irene,Stefan,Rasmus och Moa över på middag och efter middagen så fick barnen sina klappar och så lekte de en stund innan det var dags för dem att åka hem och Sebastian drog iväg på en uppesittarkväll i stan. Jag städade och Sophie satte sig med TENSen för hon hade lite ont. Nu laddar hon för imorgon hon är så nyfiken på alla klappar under träden.












Inga kommentarer: