fredag 28 december 2012

Juldagar

Så har nu alla juldagar passerat och vi är otroligt nöjda med en lugn och stillsam jul i sällskap av våra nära och kära.Lördagen och söndagen bestod av att förbereda ma och godsaker till dagar 3. Sophie tillbringade lördagen med Jossan och de underhöll oss med gitarrspel ja Jossan kan spela Sophie kan inte men klinkade på strängarna.
På söndagkvällen så kom Irene,Stefan, Rasmus och Moa över på en bit mat och en liten julafton. Sebastian kom också ett tag men han skulle vidare på uppesittarkväll hos Mikaela ja så blir det väl när barnen blir stora och finner egna traditioner.








Måndagen så vaknade vi av att Emma och Sophie hade gjort frukost till oss mycket mysigt. Sedan sattes det fart i Lundgrens /Samuelssons hus. Sophie är ju fortfarande ett barn så hon var väldigt spänd på alla julklappar under granen. Pelle gick ut och skottade snö och gjorde iordning utvändigt och jag plockade och förberedde så mycket som möjligt. Sebastian kom vid halv 3 och Pelle och Sophie åkte ner till Huddinge och hämtade farfar Olle och farmor Siv. Vid 3 bänkade vi oss för att se på Kalle Anka och dricka lite glögg och äta tilltugg. Jag ser bara på tomteverkstaden för sedan så börjar jag förbereda maten så att den är klar efter Kalle Anka. Jag tycker verkligen att hackspetten är så jobbig och Ferdinand är söt. Efter tvtittande så bänkade vi oss vid bordet och intog julbordet. Varje år gör jag mindre men det blir ändå massor kvar. Vi sjöng,åt och njöt av måltiden.Efter maten var det dags att plocka undan all mat och det är en prövning att få in allt i kylen.

Och så var det dags att börja med alla julklappar och det tog sin lilla tid. Sophie fick absolut mest julklappar men hon hade önskat sig småsaker medan Sebastian och Emma önskat sig lite dyrare saker och färre men till slut tror jag alla var nöjda och vi fick testa Sebastian kaffemaskin och åt av alla 7 sorters kakor. Farmor och farfar blev hämtade av Irene och åkte hem vid halv nio. Vi slappade och såg på tv resten av kvällen. Sebastian sov kvar så det var verkligen hela familjen hemma igen.Mys och den bästa julklappen tycker jag. Sophie har inte sagt något om att hon har ont i huvudet men det syns på henne när det blivit för mycket så hon somnade gott denna kväll.












Tisdagen så gick vi upp skapligt åt frukost, Pelle fick så klart skotta igen för det kom ju ny snö och vi ska ju iväg till Köping för att fira jul med mormor,morfar, Kicki, Jarmo,Alexander, Matthias, Johanna,Ulf och Vilgot. Vi åkte vid halv tolv och det var en lite moddig och snöig färd till Köping men vi kom fram och mormor och morfar hade redan skalat potatis och förberett kalkonen. Kicki och Jarmo sjunger varje juldagsmorgon ute på Drottningholms kyrka så de hade ännu inte kommit. Vi gjorde iordning fika och när vi lagt upp allt fikabröd så kom de hem.




















Vi fikade och pratade ett tag och efter fikat så installerade vi oss i våra rum och sedan var det dags att duka och förbereda årets kalkonmiddag vi är ju 14 st så det är lite pyssel. Vi avnjöt en fantastisk god middag som toppades med för oss en alldeles underbar efterrätt som vi har haft förmånen att få nästan varje juldag SMULTRON, glass och grädde det är morfar/pappa Ulf som varje år går ut och plockar flera liter smultron som fryses in och tas upp till juldagen. Det är så gott att få äta smultron som smakar sommar mitt i vintern, lyx på hög nivå och vi tackar pappa/morfar från djupet av vårt hjärta.

Efter maten så plockas det undan och sedan är det juklappsutdelning.  Vi äter lite godis och pratar en stund. Sedan är det dags för julklappsleken och det har vi istället för julklappar till de som nu blivit vuxna: Vi spelar med en tärning och alla har med sig minst 3 julklappar för 100 kr och vi går efter alfabetet och i år så har vi kommit till bokstaven E alltså klappen måste börja på E. Det tar en liten tid att spela och vi skrattar och snor julklappar av varandra och sedan får vi öppna och se vad som finns i och man kan be om en förklaring. Det spelas sedan biljard och pingis men jag känner mig trött och sliten så när Sophie spelat en stund tar jag henne med mig upp till vindskammaren för att sova. Hon är trött och blek men väldigt nöjd och glad det är vi nog allihopa.



















Onsdagen så vaknar vi ganska skapligt och vi äter frukost och sedan tar vi en promenad ut i Köping bla ska vi mata fåglarna det ville Vilgot göra. Det var skönt att komma ut men jag hade inte rätt skor på mig utan jag halkade runt som vanligt. Apoteket hade öppet så jag smet in för att hämta min medicin som har tagit slut typ alla sorter.... Vi åt sedan jullunch bestående av all julmat som vi hade fått över. Efter maten sjöng vi julsånger och sedan var det dags att börja bege sig hemåt. Det regnade och snöade om vartannat så vi körde inte så fort utan tog det lugnt hem. Sebastian packade ihop sina saker hemma och drog sedan hem till sig. Vi packade upp och så slappade vi igen. Nu är det färdigfirat för jul 2012. Vi har haft det jättebra och lugnt och medvetet tagit det lugn. Sophie har klarat av det mesta utan att få någon ordentlig huvudvärk, hon har ju lite ont hela tiden och visst har hon fått tabletter men det är inget som är nytt. Jag tror hon har vant sig vid att alltid ha lite ont i huvudet och så kommer det kanske att vara ett tag.


Torsdagen var jobbardag för Pelle och vi andra plockade undan lite och så fick vi förmånen att ha Vilgot hos oss medans Johanna och Ulf skulle ut och handla. Vi plockade ner lite leksaker från vinden och jag har insett att det måste bli ett projekt att göra iordning på vinden i vår. Vi lekte inne och vi lekte ute. På eftermiddagen så kom fina Jenna och Måns hit. Jenna hade ett återbesök på sjukhuset och det ser bra ut för henne vilket vi tycker är otroligt skönt. De hade med sig en massa rotgrönsaker från Gotland och det är också lyx för oss. Det hjälpte mig att lösa nyårsmenyn. Måns och jag lagade middag och vi var ett stort sällskap som fick äta tillsammans Johanna,Ulf och Vilgot stannade med. Vid halv åtta åkte Jenna och Måns till Nynäshamn för att ta båten tillbaka till ön. Och Solnaborna gav sig också av hemåt. Kl. åtta så bänkade vi oss framför tv för att se på "Min Stora Gala". Sophie var så spänd på om hon skulle synas på tvn och det var inte många minutrar in i programmet förrän vi såg barnen (Sebastian,Emma,Sophie;Rasmus och Moa) de syntes vid flera tillfällen och Sophie var mycket nöjd. Hennes dröm är ju att bli skådespelerska så detta var kanske en försmak. Sophie gick och la sig ganska så precis efter för hon var trött och jag tror att det kommer nu tröttheten av allt som har hänt de senaste dagarna. Det är ju en massa intryck och människor och Sophie vill ju gärna synas och höras hela tiden så hon får ju jobba hårt.

Vi har nu ordnat med en insamling till Min stora dag och den heter Moyamoya om ni vill och kan skänka en slant till en otroligt viktig och bra verksamhet för sjuka barn blir vi otroligt tacksamma. Vi har verkligen sett och upplevt vilken skillnad det är att barnen får drömma och glömma sin vardag som kan bestå av otroligt svåra,långa och jobbiga undersökningar och provtagningar. Att se ett barn/ugdom glömma sin sjukdom ett tag är obetalbart.

http://www.minstoradag.org/Insamling/1/

Men på det stora hela vi har haft det som vi brukar vid jularna och vi är så glada att det gått bra. Sophie har fortfarande kvar alla utslag och ännu har ingen från sjukhuset hört av sig vi får smörja och vi har koll. Huvudvärken finns där som en kompis nu och hon fixar mer och mer så nu kan vi bara blicka framåt och hoppas på att hon kommer att få gå i skolan efter jul och kanske börja med teatern igen. Jag har lovat att anmäla henne till statist.se efter jul. Vi hoppas att ni alla därute också haft en underbart god och familjär jul eller en sån jul som just ni vill ha.


Vi önskar er alla där ute ett riktigt gott nytt år!

Inga kommentarer: