måndag 10 december 2012

Ganska vanligt nu

ja nu skriver jag inte ofta och jag har fått höra av många att det är viktigt att skriva och bara uppdatera. Här kommer lite uppdateringar.

Sophie börjar så sakteliga återgå mer och mer till att få lite normal tillvaro. I lördags så drog vi iväg på 2 glöggmingel och så avslutade vi lördagskvällen med att äta ute halv elva på kvällen. Var inte hemma förrän vid tolvtiden och Sophie hade inte speciellt ont i huvudet fast vi farit runt.
Söndagen åkte hon till Skärholmen med Tilda för att julshoppa. Nu gäller det att släppa lite och öka sakta. Vi förstår att livet blir ganska enformigt att bara vara hemma men förhoppningen är att hon nu kommer att röra mer på sig och börja göra mer saker.

Huvudvärken börjar nog ge med sig mer och mer. Vi trappade av medicineringen och nu tar hon bara lite starkare tabletter till natten och alvedon på dagen vid behov. Jag tyckte vi skulle satsa på att ta bort medicinen eftersom en biverkning kunde vara huvudvärk av långvarigt användande av smärtlindring.

Vi börjar mer och mer att välja att inte prata smärtor och sjukdomar jag är så trött på det så jag orkar inte ens känna efter själv för nu har det varit nog på ett bra tag framöver.

Söndagen bakade jag hela dagen och sedan vår söndagsmiddag. På kvällen klädde vi granen och bara njöt.
Photo: årets julgran är nu klädd              Photo: 5 olika sorter idag, engelsk fruktkaka, kokostoppar,hattar, nötiga chokladkakor och macadamiabrownies med nutellafrosting. Har nu bara 2 småkakor, lussebullar och pepparkakor kvar att göra + godis. Det går framåt :-)

Idag hade Sophie hemundervisning och det var väl sådär, Sophie vill hellre gå till skolan lite grann men jag tycker hon får testa en gång till. Och nu ikväll fick Pelle åka till lättakuten för att kolla Sophie. Hon har fått massor med utslag och vi visste inte vad det var. Det visade sig att det är någon form av värmeutslag så hon fick salva och tabletter mot klådan.

Ja vi närmar oss ett vardagsliv mer och mer och det njuter framför allt jag av. Känner att det måste hända mer saker jag vill bli "bara Lotta" ett tag. Mest trorjag i och för sig att Sophie vill tillbaka och få vara med sina kompisar. Jag hoppas hon kommer orka börja vara lite med dem nu framöver och hitta på saker.

Vi får kontakt med fler människor som på något sätt kommit i kontakt med moyamoya och nu tror jag att det verkligen finns en  mening med att skapa ett forum både för de som är sjuka och anhöriga/vänner. Om ni vill kan ni stötta skapandet genom att köpa en sjal i julklapp till någon ni bryr er om. Kolla in sidan: http://www.facebook.com/#!/MoyamoyaSjalar

1 kommentar:

Unknown sa...

Skönt att höra att livet börjar återgå till det "vanliga" sakta men säkert. Hoppas det är så pass bra att ni kan njuta av julen som är på ingång.

Jag väntar fortfarande på besked från min läkare, men tror nog att jag får vänta till efter jul, men det är kanske lika bra så kan jag fokusera på jul och nyår och bara ta det lugnt! :)

Kram