fredag 22 maj 2015

Skola

Ja så har Sophie äntligen börjat ta sig tillbaka till skolan.
Hon går ett par timmar om dagen runt lunch. På såå sått kan hon vara med på lektioner och göra lite utifrån hur hon mår samt att hon kan hänga med sina kompisar ett tag.

Vi träffade SYO konsulenten och gjorde lite ändringar på hennes gymnasieval och vi träffade hennes mentor och biträdande rektor för att gå igenom vad Sophie måste göra för att kunna få fullständiga/godkända betyg. Så nu hoppas jag att lugnet lagt sig hos Sophie . Hon har varit så stressad för detta med skolan och betyg och att inte kunna få bra betyg så hon kommer in på det gymnasium hon valt, vi är otroligt stolta och berörda över att hon har klarat så mycket i skolan så hon kan ta sig in på gymnasium, det är inte ånga som har trott det så nu håller vi tummarna att allt går som det ska.

ASIH kommer hem 2 gånger om dagen och ger en spruta i låret. Sophie börjar få ont i magen av medicinen (man kan få som magkatarr av den) och nu får hon en medicin mot magvärken,.
Man ska döva smärta och så får man en medicin som ger magvärk och Sopie har sagt att hon står ut med det för det lindrar huvudet en stund. Hon ska få den här medicinen en vecka till sedan vill läkarna att hon ska försöka gå över på tabletter och det tycker vi med allt blir lite lättare då. Men om de inte hjälper vad gör man då? Det är ingen som kan svara på.

De hoppas på att vi ska få åka till Boston så snart som möjligt och ja det gör väl vi med skulle vara bra att få se kan man eller kan man inte göra något? Bara så att Sophie kommer vidare antingen så finns det någon bot eller så ska hon lära sig att hantera denna hemska smärta.
Jag pratade med kuratorn på sjukhuset ang att söka fondpengar för resa/uppehälle till Boston och ja vad ska man säga vi får antagligen inte några fondpengar eftersom det är inkomstprövat och vi tjänar ju inte så dåligt även om vi inte är höginkomsttagare. Jag sa att jag får ju ut en halvtidslön så det är ju ingen hög lön,hon skulle kolla men hon trodde inte vi kunde räkna med någon ekonomisk bidrag.... men det viktigaste är att Sophie få hjälp och det ska vi se till att hon får!

Sophie börjar få lite mer färg i ansiktet och börjar se lite piggare ut men efter 3 timma i skolan är hon helt färdig igen. Men det är ett framsteg att vara där och få vara en del av ett sammanhang. Det är bra för välmåendet.

De håller nu på också och planerar för sin vårfest(skolbal) och den ser hon ju fram mot. Skolan närmar sig sitt slut och nästa vecka ska de ha sin "klassresa" som blev en dag med paintball,femkamp och Gröna Lund.



Inte saker hon kanske orkar och kan vara med på men hon vill försöka och vi får absolut inte vara med (hon är extremt trött på sina föräldrar det är ju oss hon hängt med mest de senaste 3 åren)

Vi kommer att ta en middag ute på Djurgården nästa torsdag och vi kommer finnas i närheten om det är något. Men att vi som klassföräldrar skulle ta ett ansvar för alla ungdomar går bort. Tänk om det händer henne något då drar vi och lämnar alla ungdomar. Nu hoppas jag det finns andra ansvarstagande föräldrar som ställer upp.

Jag själv håller på med avslappning (inte min grej) men jag börjar få till det och det är jätteskönt. Har även träffat min psykolog och han tyckte att min plan att inte börja jobba förrän i höst och att då börja arbetsträna låter jättebra. Han är orolig för att jag inte sover och hur vi ska komma till bukt med det problemet. Jag tror själv att jag behöver komma igång med träning och äta rätt igen jag mådde så bra under den korta tid jag lyckades. Så nu från och med måndag kör jag igen träning 3 dagar i vecka och rätt kost. sedan får jag hitta lösningar om något inträffar men prioritera mig själv nu ett tag.

Man måste även tänka på resten av familjen sig själv, sin relation och sina andra barn. Jag har knappt ork att ta hand om mig men jag tror och hoppas att det vänder nu och med träning och rätt kost kommer min energi tillbaka.

Vi har tagit in hjälp för att gör klart huset invändigt vilket känns jättebra vi orkar ju inte och det tär på en att se en byggarbetsplats dagligen. Sedan hoppas vi att vi ska orka göra fasaden klart i sommar och det får bli vår semester i år. En sommar hemma och bygga sedan ska huset vara något sådär klart.

Sakta sakta tar vi oss framåt.......



Inga kommentarer: