onsdag 3 april 2013

påsk och nu sjukhus igen

Ja vi avverkadepåsken med mycket godis och lite mat eller kanske ganska mycket mat också.

Torsdagen så skulle Sophie göra en MR med kontrastväska och den skulle göras på vuxen MR så vi tog ganska god tid på oss att åka dit. Sophie fick komma in med en gång och jag kunde vänta ute i väntrummet. Undersökningen tog ungefär en timme och sedan åkte vi hem igen. Pelle hämtade oss i Fruängen och vi åkte hemförbi innan vi drog iväg och handlade.Vi skulle köpa färg till Sophies nya rum samt fondtapet skyline över New York. Jag fick stå för inhandling av all mat medan Pelle och Sophie handlade det andra.
Hemma så lagade vi en quick dinner färdiggrillade revbensspjäll och rotgrönsaker med chevre sedan så plockade Pelle ut Sebastians gamla rum som nu ska bli Sophies. Sedan slappade vi in påsken.

Fredagen så började Pelle med rummet jag och tjejerna städade och jag förberedde kvällens middag. Pelles föräldrar och Sebastian skulle komma. Dessutom så var Emmas Sebastian hos oss och vår Sebastian skulle ta med sig 2 kompisar. Jag gjorde kallrätter till förrätt sill,salami,räkor,lax,ägg (som Sophie målade) paté och sedan till varmrätt lammstek med chevremos och grönsaker till efterrätt äggskum med päronkonjak alt kolasås.
Pelle hann med att måla rummet 2 gånger och det slukar vit färg (väggarna var mörkt blåa innan) och vid 17.00 så var alla på plats och vi avnjöt en god middag och hade en mycket mysig stund i flera timmar. Efter det att alla försvunnit var det ganska skönt att krypa upp i soffan och bara inte göra någonting.

Lördagen så fortsatte Pelle med Sophies rum och jag fick städa undan igen och sedan så tog Emma och jag en tur till IKEA. Sophie var helt slut så hon ville endast vila och hon låg väl i princip hela dagen i soffan i pyjamas. På eftermiddagten satte Pelle och jag upp fondväggen och den blev faktiskt ganska häftig.

Bild: Fondväggen på plats i Sophie Lundgren nya rum

På kvällen skulle Pelle och jag på middag med pubquiz och vi tog med oss Sophie. Vi åt goda hamburgare och pommes med goa och värdefulla vänner. Sophie var med och tävlade i tjejernas lag i pubquizen som vi förlorade på målsnöret.

Bild: Vi spelar tjejer mot killarna ...

Vi var hemma ganska tidigt för vi var rätt trötta och Emma låg hemma i soffan snörvlandes.

Söndagen vaknade jag av att jag kände panik över att vara hemma och behövde komma hemifrån. Jag tog kameran och åkte in till stan i min ensamhet behövde egentid har aldrig känt det så mycket . Det var supermysigt att bara gå i Gamla Stan och fota. Hemma jobbade Pelle vidare med rummet och Sophie var i Skärholmen med Jossan och Ellen.Emma var i stan med en kompis så var lite utspridda.
Sophie ringde till mig och frågade om Jossan och Ellen fick sova över hos oss och ja sa att det var ok, varför de ville sova hos oss som har en byggarbetsplats vet jag inte. Till middag idag gjorde vi små chorizokorvar och grillomiost med jordgubbar och varmrätt blev lammgryta med potatisplättar och till efterrätt goda ostar och fruktfat.
Söndagen var lugn och stillsam med en bra film.


















Måndagen rensade jag och Emma hennes rum och Sophie fick rensa sina garderober. Pelle höll på i rummet men på eftermiddagen var det hans tur att göra något för sig själv.Han drog iväg och hälsade på Johan och Elisabeth ett par timmar. Vi hade fullt sjå hemma för att bära och kasta saker hur mycket har ungarna samlat på sig? Sophie rensade undan en del och blev besviken över att den kläder inte passade och jag förklarade att hon inte kunnat rört på sig som vanligt men det kommer att bli bättre men det hjälpte inte så mycket. Hon har även börjat fråga mycket kring operationen och trycket rädsla och kommer jag någonsin att bli frisk eller kommer jag alltid få ha så här ont? Hon börjar nog tappa mycket av sitt positiva tänkande och ser just nu lite mörkare på sin framtid. Jag vet att vi kommer att behöva kontakta psykologen igen.
Till middag idag blev det kokt färsk sparris med citronssmör och havssalt till förrätt och varmrätt blev kyckling i smarrig sås med pommes frittes och sallad och till efterrätt mango/hallonmousse. Nu var vi alla mätta och belåtna och vi kan känna att det ska bli ganska skönt att gå tillbaka till jobbet och Sophie får sitt efterlängtade påsklov.

Tisdagen blev en smått omtummlande dag jag tror jag hann jobba ett par timmar innan Sophie ringde och sa att hon inte hade någon känsel i högra armen. Jag sa att hon fick sätta syrgas (fixar du det själv vilket hon gjorde) och att jag skulle ringa inom 45 min för att se hur det var. Jag ringde och förberedde Pelle på att ho var dålig så att han visste att han får dra om något händer. Jag jobbade på som vanligt och efter ca en tim ringde jag henne och det var ingen skillnad, jag sa att hon får förbereda sig för att åka in men att jag skulle ringa Q82. Jag ringde och vi var inte inskrivna längre men jag bollade lite med en sköterska och så blev det som vi misstänkte åka in tillsjukhuset via akuten. Ringde Pelle som fick hämta upp Sophie och åka iväg och själv fortsätter man med jobbet som vanligt. Jag ringdepå vägen hem och d skulle de flytta upp till Q82 och det var ingen skillnad. Jag åkte hem lagade mat och packade. Pelle kom hem och hämtade mig Emma(hon jobbar nära sjukhuset och åkte dit efter jobbet) var kvar på sjukhuset med Sophie. Emma och jag byttes av vid ingången också upp på avdelningen. Ingen bättring på känselbortfallet men däremot så började hon få skavsår av syrgasslangen. Vi diskuterade fram och tillbaka om syrgasen hon hade haft den på i 9 tim och ingen skillnad behöver hon den eller inte? Vi bestämde inte så bort med den. Nattsköterskan sa att hon skulle komma in ett par ggr under natten för att kolla Sophie.

Bild: Arrows lite godis samt syrgas ja så kan en vanlig tisdagskväll se ut

Ja onsdag och på sjukhuset vaknar vi inte så speciellt utvilade men känselbortfallet har gått tillbaka och det är superskönt. Sophie är trött och blek och huvudvärken består. Vi gör oss klara och äter frukost sedan in på rummet för jag ska jobba lite och Sophie vill vila. Efter ett tag kommer sjukhusclownerna in och underhåller oss och medan de är här kommer Måns sjukgymnasten och ronden så helt plötsligt är rummet fyllt av människor. Pernilla (nevrolog) frågar hur det är och hur det är med huvudvärken och den ligger ju konstant på en 8 på smärtskalan 0-10. Hon berättar att de har varit fundersamma på om det är så att det satt på ett för snabbt flöde därför fick hon göra MR i torsdags. De har inte hunnit titta på alla bilderna och pratat ihop sig men det verkar som att flödet inte är för snabbt däremot kan det vara så att kärlen ännu inte hittat och har skapat ett bra flöde då troligen på vänstra hjärnans sida eftersom det är där hon får bortfallen. Vi pratar om frågorna som kommit upp och läkaren ska komma tillbaka i eftermiddag så Sophie ska få prata om de. Psykologen har de även ringt till. De går och Måns testar styrkan på Sophie och de bestämmer att Sophie ska få bada i eftermiddag eftersom hon missade det igår. Så nu väntar snart lunch och sjukgymnastik, senare i eftermiddag samtal med läkarna. Så jag lär väl återkomma inom snar framtid för att uppdatera er.

Vi hoppas på hemgång så att vi kan få åka hem och göra iordning Sophies nya rum vi letar sminkbord och byrå på blocket så nu håller vi tummarna att vi hittar det hon vill ha.


Inga kommentarer: