måndag 3 februari 2014

Livet tuffar på

Förra veckan hände det som vi väntat på väldigt länge , jag blev uppringd av Dr Khan från Moyamoya centret i Zurich www.moyamoya.net

Vi pratade en stund ochDr Khan var väldigt orolig för Sophie och fundersam över vad som händer kring henne, men det som måste göras är att jag måste be sjukhuset skicka bilder och journal till henne och sedan ska vi pratas vid. Mitt förslag var att våran doktor här i Sverige tar kontakt med henne, känns som det är där det ska vara.
Jag skrev till vår doktor och  bad dem sända iväg det Dr Khan behöver.

I fredags så ringde Sophies läkare Pernilla Grillner och sa att de hade haft kärlrond och de hade tittatpå Sophies bilder och det ser oförändrat ut men det positiva är att man inte ser några ya infarkter eller TIA- Men de har beslutat att Sohie ska gör en ny angio och de planerar in den. Nevrokirurgen Bengt Gustafsson ska ringa till Dr Khan och sedan skulle de ta kontakt med någon mer. Ingenting kan göras mot att hon inte har någon känsel i sin högra arm utan förhoppningsvis så kommer den tillbaka.

Torsdagen så var Sophie på Smärtkliniken hela eftermiddagen och pratade med en psykolog och läkare kring sin smärta. De kom väl fram till att Sophie ka vara kvar hos BUP och sedan ska de fundera till i nästa vecka om vad de kan göra.

I fredags så hade Sophie 2 kompisar som sov öveer Vendela och Oscar. Ellen kom förbi senare och de såg på film och tjattrade. Jag var helt slut efter mina 2 dagar i Göteborg så jag somnade ifrån dem tidigt likandant gjorde Pelle.

Helgen var lugn och stillsam. Sophie har ont i huvudet ordentligt och det stramar över vänster öga.Så vi såg melodifestivalen (Som Pelle och jag absolut inte gillar) och konstaterade att rätt låtar gick vidare (Vårt tycke). Söndagen kom EMma hem efter 3 dagars utbildning med MPower http://mpowersverige.se/
Sebastian hade jour så han hann inte komma. Vi åt köttfärslimpa,potatis,pressad gurka och till efterrätt marängswiss som Sophie hade bestämt.

Och nu i morse när jag var på väg till jobbet så har Sophie svårt att röra nacken,det strammar upp i huvudet och det är ett stort tryck på vänster sida av huvudet. Jag ringde mottagningen och de ringde tillbaka och tyckte att vi skulle uppsöka en sjukgymnast först för de tror att det kan vara spänningar i och med att hon har ont hela tiden så kan hon spänna sig. Vi har ju ingen sjukgymnast så de skulle kolla med sjukhuset och där är vi nu. Jag jobbar på och Sophie sitter i soffan med värme,tens och gel för att döva smärtan. Tyvärr så har hon taskig balans och snubblar till och ramlar. Men nu väntar vi .på att sjukhuset ska ringa igen.............

Den här bilden delades på World Moyamoya day 6 may och den är så fantastisk vacker och påminner om hur hjärnan ser ut.




Inga kommentarer: