måndag 27 januari 2014

En myshelg i lugn och ro

I helgen var vi ute på Erikslund som vi i vanliga fall (nästan) firar midsommar på. Det är nära vänner som äger huset mitt ute i naturen utanför Enköping. i åkte hemifrån tidigt på lördagmorgonen med en fyrhjuling på släpet satte vi av i lugn takt.
Vi kom fram vid 10.00 och fick då en kopp kaffe och lite skitsnack. Efter fikat så tog Sophie,Pelle och Håkan de 2 fyrhjulingar och gav sig ut på en tur i skogen för att mata in vildsvin och givetvis få köra runt i skogen. Pomme och Håkan håller just nu på och fäller en massa träd och eldar så jag satte mig på en stubbe och underhöll Pomme medan hon eldade på som värsta pyromanen. Eter etttag var det lite tråkigt att bara sitta och vila så jag börja hjälpa henne och det är faktiskt ganska avkopplande att elda och varmt och skönt är det. Jag tog det försiktigt som alla jämnt säger till mig att göra och det börjar bli tråkigt men jag läker sakta så istället för att riva upp något så tar jag det lugnt. Fyrhjulingarna kom tillbaka och då fick Sophie köra själv för första gången och gissa om det var en lycklig tjej som körde runt på åker nedanför elden. Håkan fällde en gran till och vi eldade på och Sophie körde på att hon aldrig tröttnar men hon gillar ju fart och fläkt.
Pelle och Sophie kör runt

Sophie startar och kör och kör
Lite mer förhållningsregler


Håkan och Sophie gick in och gjorde lunch till oss lammbiffar,hallomi, klyftpotatis och tzatziki bjöds det på mycket gott. När vi väl kommit in fastnade vi inne och pratade massor och studerade fåglar. Mörkret föll Sophie letade sminkborstar, klänningar och skor på nätet, vi andra pratade om allt mellan himmel och jord och bara mös med ett glas vi´n framför den öppna spisen. Sophie, Håkan och Pelle lagade middag oxfilé(som Sophie putsade och skar upp),potatis,kantarellsås och sallad väldigt gott var det. Vi satt länge vid bordet och pratade utom Sophie som letade runt på nätet. Kvällen var en slapparkväll det enda vi gjorde var att vi bokade en resa till Istanbul vi över 25 år ska åka en långweekend i början av juni. Det ska bli väldigt roligt och skönt och äntligen ska vi till denna stad som vi velat åka till länge. Tips mottges om vad vi ska hinna med

Vi var uppe till midnatt och sedan kröp vi ner trötta,mätta och ovanligt lugna. Sophie och Håkan gick upp vid 7 tiden för att ta fyrhjulingen upp till vildsvin matstället. Nu har Håkan fått Sophie och bli intresserad av jakt så nu pratar hon om att ta jägarexamen. De gjorde frukost tillsammans med Pomme som nu gått upp till oss tröttmössor som gled ner till serverat bord igen. Vi packade ihop oss och åkte hem vid 12.00 och så ringde vi hem till Emma som haft spelkväll och sa att vi kommer snart så hon skulle hinna plocka ihop.
 Tack Håkan och Pomme för en urmysig helg!



Hemma duschade jag och sedan åkte Sophie och jag iväg för att handla kläder till henne i Skärholmen och ja den tjejen kan shoppa och nu kommer många säga sådan mor sådan dotter jaja... hon fick det hon behövde och så hoppas vi på att hon slutar växa snart.
Vi avslutade denna lugna helg med familjemiddag, Sebastian kom hem och vi åt sakta och lugnt och pratade massor i 2 timmar satt vi och åt. Jag har en alldels underbar familj om jag får säga och jag älskar dem mer än allt annat på jorden. Dom är mina och jag är lyckligt lottad.

Ska vi göra en snabb uppdatering kring Sophie så har inte känseln kommit tillbaka i höger hand men hon lär sig att använda den men får vara försiktig med värme,kyla. Huvudvärk har hon ju jämt så den ligger där på 7-8 på smärtskalan hela tiden. Det som är positivt är att smärtläkaren ringde och förmedlade kontakten till sjukgymnasten som utför akupunktur och så var han givetvis intresserad av hur det gick för Sophie. Hon har nu fått en tid på Smärtcentret och ska dit på torsdag eftermiddag och träffa psykolog och läkare som förhoppningsvis kan hjälpa henne med att "lära" sig att leva med smärta och vad kan hon göra,skapa en förståelse.
Från sjukhuset har vi inget hört jag skrev och meddelade att hon inte fått tillbaka känseln och frågade vad vi skulle göra och fick svar inget......
Hon jobbar på i skolan och det är klart att det är jobbigt men samtidigt viktigt att hon försöker hänga med. Hon har ju också konfirmationen och sedan umgänget med kompisar och hon vill ju vara en"vanlig" tonåring.
                                          Tänkvärt mina vänner eller hur?



Om ni inte har så skriv på!


Ingen kan göra allt men alla kan göra något. Har du en minut över så skriv på denna namninsamling, för att öka kunskapen om sjukdomen Moyamoya och öka chansen för fler att få rätt diagnos.
Den 6 maj ska bli en World MoyaMoya day och jag tänker nog uppmärksamma den dagen här i Sverige så att fler får kunskapen om denna sjukdom.

http://www.thepetitionsite.com/831/455/587/moyamoya-disease-awareness-world-moyamoya-day-may-6th/

Inga kommentarer: